خانهوبلاگتکنومگوزنه تعادل آسانسور و کاربرد آن

تکنومگ

۱۴۰۲/۱۲/۲۲
1600
وزنه تعادل آسانسور و کاربرد آن

وزنه تعادل آسانسور و کاربرد آن

وزنه تعادل آسانسور ازجمله قطعات اصلی آسانسور بشمار میرود.

وزنه تعادل آسانسور چیست؟

یکی از قطعات مهم در آسانسور، وزنه تعادل آن است که همانطور که از اسم آن پیداست وظیفه ی برقراری تعادل در کابین آسانسور را بر عهده دارد، این قطعه ی مکانیکی از یک قاب فلزی و چند تا وزنه تشکیل شده که در مواقع حرکت و ایست کابین سبب ایجاد تعادل در کابین می شود. موردی که نصب این قطعه را در سیستم آسانسوری ضروری می کند، خنثی کردن وزن استاتیکی تجهیزات و قطعات آسانسور است.

از استاندارد های لازم جهت طراحی این قطعه این است که در صورت حرکت یا توقف ناگهانی کایین آسانسور، وزنه های متصل به قاب وزنه تعادل نباید از قاب فلزی آن بیرون بزنند، از آنجایی که این قطعه به نوعی متصل به کابین آسانسور است، درست مانند کابین به واسطه ریل راهنما و سیم بکسل در چاله آسانسور جابجا می شود و به صورت عمودی حرکت می کند. توجه داشته باشید که در هنگام سرویس دوره ای آسانسور این قطعه از آسانسور نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

در این وبلاگ از تکنوناطا قصد داریم به بررسی وزنه تعادل آسانسور، استاندارد های نصب و طراحی این قطعه بپردازیم.

کاربرد وزنه تعادل آسانسور

کاربرد وزنه تعادل آسانسور

وزنه تعادل آسانسور در انواع آسانسور ها به ویژه آسانسور های نوع کششی نصب می شود و هدف از نصب آن به تعادل رساندن سیستم آسانسوری و تجهیزات آن است.

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که کابین آسانسور به چه شکل می تواند ظرفیت این همه کاربر را تحمل کند؟! در پاسخ به این سوال باید گفت که درصدی از وزن کابین و کاربران آن به واسطه ی، وزنه تعادل خنثی می شود، در واقع این قطعه کمک می کند تا فشار های وارده و بارهای استاتیکی که بر روی موتور آسانسور وارد می شوند، از روی موتور برداشته شده و به وزنه های تعادل آسانسوری منتقل شوند، علاوه بر این نصب وزنه تعادل سبب ایجاد کشش بین سیم بکسل آسانسور و فلکه های آن می شود، کشش ایجاد شده توسط وزنه تعادل، نیروی اصطحکاکی را جهت حرکت و جابجایی سیم بکسل بر روی فلکه های آسانسور تامین می کند. این قطعه به واسطه طناب های فولادی در چاله آسانسور آویزان می شود.

نحوه عملکرد وزنه تعادل آسانسور

در ابتدای این وبلاگ به کاربرد اصلی این قطعه در سیستم آسانسوری اشاره کردیم، در واقع این قطعه با فلکه هایی که به وزنه تعادل وصل هستند کاربرد دارد. فلکه های متصل به وزنه تعادل آسانسور به قطعات ایمنی مجهزند که برای استاندارد های ایمنی آسانسور، تعبیه ی آنها بسیار اهمیت دارد.

این تجهیزات مانع خروج سیم بکسل ها از فلکه ها می شوند و همچنین ورود اشیاء مختلف به شیار فلکه را محدود می کنند، نصب این قطعات بر روی وزنه تعادل سبب عدم تداخل در عملکرد جابجایی سیم بکسل ها در فلکه خواهد شد. وزنه تعادل آسانسوری، سبب خنثی کردن وزن کابین و درصدی از وزن کاربران خواهد شد، این کاهش باز به صورت میانگین ۵۰ درصد می باشد.

اگر بخواهیم عملکرد وزنه تعادل را به صورت ساده بیان کنیم، باید بگوییم که هنگامی که کابین به سمت بالا در حرکت است، وزنه ی تعادل حرکت خود را در جهت مخالف و به سمت پایین شروع می کند تا سبب حفظ تعادل در سیستم آسانسوری شود همچنین این عملکرد در شرایط بالعکس نیز صادق است، در صورتی که کابین آسانسور به سمت طبقات پایین در حرکت باشد، وزنه تعادل به سمت بالا حرکت می کند تا این تعادل را برقرار کند.

مزایای نصب وزنه تعادل آسانسور

از آنجایی که وزنه تعادل به خنثی شدن وزن وارده بر کابین آسانسور کمک می‌ کند، نصب وزنه تعادل آسانسور می تواند سبب کاهش نیروی لازم موتور برای جابجایی کابین آسانسور شود، همین مورد می تواند سبب وارد شدن نیروی کمتر به سیم بکسل ها و در نتیجه امر و امنیت بیشتر آسانسور در طولانی مدت شود.

جنس وزنه تعادل و متریال آن

به طور معمول، وزنه تعادل آسانسور از جنس بتن، چدن، سرب است که با لایه ی محافظ پلاستیکی یا فلزی پوشیده شده است، علت وجود این پوشش، تسهیل نصب، راه اندازی بهتر و همچنین حرکت سریع تر وزنه تعادل در سیستم آسانسوری می باشد. وزن وزنه های تعادل به طور میانگین بسته به سیستم آسانسوری حدود ۳۵ کیلو تا ۴۰ کیلوگرم می رسد.

قطعات وزنه تعادل آسانسور

وزنه تعادل با اینکه یک قطعه ی مجزا محسوب می شود، جهت حفظ تعادل و برقراری وزنه ها در سیستم آسانسور به قطعات جانبی و تجهیزات مرتبط با این قطعا نیاز دارد، این تجهیزات شامل قطعات سیم بکسل آسانسور، فلکه هرزگرد و کفشک آسانسوز می باشد که مطلب مرتبط با هر کدام را می توانید در وبلاگ های تکنوناطا مطالعه کنید:

سیم بکسل آسانسور

با توجه به عملکرد وزنه تعادل، سیم‌ بکسل ها به صورت پیوسته با وزنه ی تعادل در حال جابجایی و حرکت کردن می باشد، به همین خاطر در هنگام نصب آسانسور و سرویس های دوره ای آسانسور باید به طور دقیق، سیم بکسل را بررسی کرد تا که فشار های ناشی از جابجایی کابین یا وزنه تعادل سبب آسیب یا پیچش در سیم بکسل ها نشوند.

فلکه ی هرزگرد آسانسور

این فلکه در مواقعی کاربرد دارد که حد فاصله سیم بکسل با وزنه ی تعادل بیشتر از اندازه طول فلکه کششی موتور آسانسور باشد، به همین خاطر برای جبران نیروی کششی و فاصله از فلکه هرزگرد آسانسور استفاده می شود.

کفشک آسانسور

کفشک های آسانسوری در دو جهت وزنه ی تعادل نصب می شوند و با ارتباط با ریل های راهنما، از به وجود امدن حرکت های ناگهانی و یا خارج شدن کابین از محدوده حرکت جلوگیری می کنند.

از آنجایی که کفشک های آسانسور ممکن است به دلیل ارتباط با ریل های آسانسور ساییده شوند، در هنگام سرویس دوره ای آسانسور باید مورد بازبینی قرار بگیرند.

تهیه و نصب وزنه تعادل آسانسور

تهیه وزنه تعادل آسانسور

معیار تهیه ی تعداد و نوع سیم بکسل برای وزنه تعادل چیست؟ جهت تعیین نوع و تعداد سیم بکسل های مورد نیاز جهت وزنه تعادل باید به مواردی مانند نسبت تبدیل، ظرفیت اسمی، جرم کابین و جرم طناب‌ فولادی توجه داشته باشید‌.

سرویس و نگهداری وزنه تعادل

در این مقاله از تکنوناطا به صورت کامل به بررسی وزنه تعادل و نحوه ی عملکرد آن پرداختیم، این قطعه که وظیفه ی اصلی تنظیم تعادل و متعادل کردن وزن کابین را بر عهده دارد، نیاز به بررسی و بازبینی در سرویس دوره ای آسانسور دارد‌‌

از آنجایی که این قطعه نقش بسیار مهمی را در حرکت کابین آسانسور ایفا می کند، در هنگام بازدید های دوره ای و سرویس آسانسور باید قطعات و اتصالات آن توسط تکنسین آسانسور چک شود، کیفیت وزنه تعادل می تواند تاثیر مستقیم بر روی عملکرد آسانسور بگذارد. به همین خاطر در صورت بروز کوچکترین فرسودگی ممکن است در حرکت آسانسور مشکل ایجاد کند؛ تکنوناطا با داشتن متخصصین حرفه ای در این زمینه می تواند شما را در داشتن یک سیستم آسانسوری بدون ایراد با داشتن بیشتر عملکرد کمک کند.

به همین خاطر ما به شما پیشنهاد می‌ کنیم از متخصصین ما در تکنوناطا کمک بگیرید، زیرا سرویس و نگهداری آسانسور یک تخصص فنی است و متاسفانه امروزه افراد زیادی بدون داشتن دانش لازم و تخصص کافی، سرویس ها و تعمیرات تخصصی آسانسور را انجام می دهند که این کار سبب یه خطر افتادن ایمنی کاربر و زیان های میلیونی خواهد شد.

اگر آسانسور توسط شخص متخصص سرویس نشود ممکن است برای صاحب ملک و یا کاربران ساختمان خسارت های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

نصب وزنه تعادل توسط متخصصین تکنوناطا

شرکت تکنوناطا با داشتن سابقه ی بالا در ارائه خدمات نصب، سرویس و نگهداری آسانسور با داشتن بهترین متخصصین و تیم حرفه ای در زمینه ی نصب و سرویس آسانسور قادر به ارائه خدمات در بالاترین کیفیت به شما همراهان گرامی است ، شما نیز می توانید قبل از تماس گرفتن با متخصصین و مشاوران ما در تکنوناطا با شماره ی ما تماس بگیرید و یا جهت پشتیبانی و اطلاع از خدمات به سایت تکنوناطا مراجعه کنید.

تیم متخصص و با تجربه‌ی شرکت تکنوناطا در زمینه طراحی، نصب، سرویس و نگهداری پله‌های برقی فعالیت می‌کند، و تضمین می‌کند که نیازهای شما بطور کامل برطرف خواهد کرد . برای اطلاعات بیشتر و هماهنگی با تیم فنی تکنوناطا، با شماره 02188766739 تماس حاصل فرمایید.

ادمین تکنوناطا
نظرات کاربران
ارسال نظر
ارسال
برچسب ها

دسته بندی ها

آخرین مطالب

شیارهای کف پله برقی

شیار های کف پله برقی با هدفی خاص به این صورت طراحی و تولید شده اند؛ هدف از طراحی این شیارها ایجاد امنیت بیشتر کاربران میباشد.

شیارهای کف پله برقی

عجیب ترین پله برقی های دنیا

برخی از پله برقی هایی که ساخته شده اند لقب عجیب ترین پله برقی های دنیا را به خود گرفته اند.

عجیب ترین پله برقی های دنیا

وزنه تعادل آسانسور و کاربرد آن

وزنه تعادل آسانسور ازجمله قطعات اصلی آسانسور بشمار میرود.

وزنه تعادل آسانسور و کاربرد آن

نظافت پله برقی

پله برقی ازجمله وسیله هایی است که در روز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و باتوجه به این موضوع احتیاج به نظافت خواهد داشت.

نظافت پله برقی

استفاده اصولی از پله برقی

پله برقی ها، همانند تمام وسیله های الکترونیکی، دارای استهلاک است؛ علاوه بر نگهداری مناسب، نحوه استفاده درست از پله برقی میتواند تاثیر بسزایی در طول عمر پله برقی ها داشته باشد.

استفاده اصولی از پله برقی
شرکت تکنوناطا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید