خانهوبلاگآموزششیارهای کف پله برقی

آموزش

۱۴۰۲/۱۲/۵
2040
شیارهای کف پله برقی

شیارهای کف پله برقی

شیار های کف پله برقی با هدفی خاص به این صورت طراحی و تولید شده اند؛ هدف از طراحی این شیارها ایجاد امنیت بیشتر کاربران میباشد.

شیارهای کف پله برقی چه کاربردی دارد؟ حتما تا به حال در هنگام سوار شدن بر روی پله برقی متوجه شیار های کف پله شده اید، در واقع مهمترین بخش پله برقی پله ها و استپ های آن هستند، که حمل کاربر بر روی آنها انجام می شود، این پله ها دارای قالب های یکپارچه ای هستند که به صورت یک دست از جنس آلومینیوم قالب گیری می شوند‌، عمق استپ های پله برقی و کف پله ها از ۳۸ الی ۴۰ سانتی متر و ارتفاع آنها از ۲۰ الی ۲۴ سانتی متر می باشد. البته در زمان سرویس دوره ای پله برقی، حتما توجه داشته باشید که نظافت استپ های پله برقی نیز رعایت شوند.

اگرچه استاندارد ۱۸ سانتی متری برای ارتفاع پله، مناسب تر است اما پله برقی هایی با ارتفاع ۲۰ سانتی متر از پرکاربرد ترین نوع پله ها در ساخت و تولید پله برقی ها هستند که در جدید ترین پله برقی های دنیا نیز مشاهده میشوند. حتما تا به حال در هنگام سوار شدن بر روی پله برقی متوجه شیارهای متعدد در کف پله برقی شده اید، این شیار ها اغلب دارای رنگ زرد هستند و جنس آنها تشکیل شده از استنلیس استیل می باشد.

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که چرا کف پله برقی ها را به صورت یکدست نمی سازند و لزوم وجود شیار های کف پله برقی چیست؟ این سوالی است که در این وبلاگ از تکنوناطا قصد داریم به آن بپردازیم و کاربرد شیار های کف پله برقی را شرح دهیم، پس برای اطلاعات بیشتر در رابطه با سیستم های پله برقی در ادامه ی این وبلاگ‌ با ما همراه باشید.

آشنایی با شیارهای کف پله برقی

شیار های کف پله برقی

پله برقی دارای پلکانی حمل کننده است که این پلکان بر حسب نوع ارتفاع از استپ ها و پله های متنوعی ساخته می شود، حمل کردن کاربران توسط این پله ها صورت می‌ گیرد به همین خاطر باید از ساختاری ایمن و استانداردی در رابطه با نوع طراحی و متریال بر خوردار باشد، چرا که هر نقصی در رابطه با طراحی به طور مستقیم بر روی استفاده ی کاربر تاثیرگذار خواهد بود و از آنجایی که پله برقی یک وسیله ی کاربری در ساختمان های پر رفت و آمد می باشد، نقص های ایمنی ممکن است موجب وقوع حادثه، در نتیحه خسارت های زیان آور و همچنین هزینه های سنگین شود؛ به همین جهت در طراحی و تولید استپ های پله برقی، نکاتی در رابطه با ایمنی افراد و استاندارد های طراحی رعایت می شود تا ایمنی کاربر در هنگام استفاده از آن را تضمین کند.

کاربرد شیار های پله برقی

یکی از این ایمنی ها مرتبط با طراحی و ساخت استپ های پله برقی، طراحی شیارهای متعدد در کف استپ ها با استاندارد عمقی ۱۰ میلی متر می باشد، این طراحی با هدف چند منظوره ایجاد شده و به گونه ای است که مانع لیز خوردگی و سر خوردن افراد از روی پله برقی میشود؛ به همین خاطر استپ های پله برقی دارای شیارهایی با فاصله ی استاندارد ۵ الی ۷ میلی متر از هم هستند تا سبب ایجاد اصطحکاک بین کفش کاربر و سطح پله شود و از لیز خوردگی یا خیس شدن سطح پله جلوگیری کند.

این شیارهای کف پله برقی سبب می شوند تا کفش کاربر ثابت بر روی پله برقی بماند همچنین در صورت خیس شدن و یا ریختن مایعی بر روی پله برقی، مایع به داخل شیارها نفوذ می کند و بر روی سطح پله باقی نمی ماند. توجه داشته باشید که شیار های پله برقی، در روند کارکرد پله برقی، تاثیر نمیگذارد و تنها برای استفاده کاربران این شیار ها اهمیت دارند.

جنس کف پله برقی ها از چیست؟

متریال پله، پله برقی ها

از دیگر استانداردهایی که رعایت آن امروزه در طراحی و تولید استپ های پله برقی، ضروری است متریال ساخت این شیارها در کف استپ های پله برقی می باشد. در حال حاضر پرکاربرد ترین متریال مورد استفاده جهت ساخت این شیار ها، آلومینوم می باشد اما در برخی از کارگاه های تولید ممکن است از متریال هایی مانند فولاد استفاده شود‌.

در گذشته جنس استپ ها و شیارهای موجود بر روی کف پله برقی از جنس چوب های مقاوم بوده که به دلیل نکات ایمنی مانند بروز آتش سوزی، جنس این شیارها به آلومینیوم تغییر پیدا کرد؛ از مزایای بکارگیری متریال آلومینیوم در طراحی و تولید شیارهای کف استپ پله برقی می توان به کاهش وزن پله ها، کاهش مصرف انرژی برقی در سیستم پله برقی و کاهش احتمال زنگ زدگی استپ ها اشاره کرد.

استاندارد های تولید شیارهای کف پله برقی

در ادامه ی این وبلاگ قصد داریم نکات مرتبط با استاندارد های طراحی و ساخت شیارهای کف استپ پله برقی را شرح دهیم:

  1. استپ پله برقی باید تحت نیروی ۳۰۰۰ نیوتونی، آزمایش انحراف شود؛ تحت این آزمایش، نیرو باید به صورت عمود بر سطح استپ و مرکزیت آن وارد شود، در صورت انحراف بیشتر از ۴ میلی متر و تغییر شکل دائمی استپ دارای قابلیت تعبیه نخواهد بود.
  2. استپ پله برقی باید با نیروی ۵۰۰ الی ۳۰۰۰ نیوتونی، تحت آزمون مقاومت داینامیکی قرار بگیرد، در این آزمایش استپ مورد نظر نباید هیچگونه تغییر شکل دائمی بر خود بگیرد، همچنین انحراف آن نباید بیشتر از ۴ میلی متر باشد‌.
  3. دیواره‌های عمودی استپ های پله برقی، می بایست دارای شیارهای عاج دار باشند‌.
  4. سطح استپ های پله برقی باید دارای شیارهای متعدد با فواصل استاندارد باشد و در هنگام وارد شدن به بخش زیرین تکیه گاه هیچ گونه اصطکاک و برخوردی ایجاد نکنند.
  5. پهنای شیارهای استپ پله برقی باید حداقل ۵ میلیمتر و حداکثر ۷ میلیمتر باشد و عمق آنها باید حداقل ۱۰ میلیمتر باشد.
  6. پهنای لبه های شیارها باید حداقل ۲.۵ میلیمتر و حداکثر ۵ میلیمتر باشد.
  7. عرض استپ های پله برقی باید دارای عرض حدود ۵۸ تا ۱۱۰ سانتی متر باشد و هر استپی نباید بیشتر از ۲۴ سانتی متر ارتفاع داشته باشد.
  8. حداقل چشم پله و عمق در نظر گرفته شده برای استپ باید حدود ۳۸ سانتیمتر باشد.

اهمیت شیارهای کف استپ پله برقی

استپ های پله برقی، مهمترین بخش از ساختار پله برقی می باشند، که وظیفه ی حمل کاربر بر عهده ی آن است، طراحی و ساخت استپ های پله برقی باید به صورت دقیق و بر اساس استاندارد های طراحی و تولید پله برقی، انجام شود که یکی از این استاندارد ها و ملزومات طراحی شیارهای کف پله برقی هستند؛ این شیارها از لیز خوردن کاربران و خیس شدن سطح پله جلوگیری می کند، با ایجاد این شیارها به عمق ۱۰ میلیمتر، هرگونه مایع لزج به داخل این شیارها فرو می رود و مانع از جمع شدن آلودگی ها مختلف بر روی سطح پله برقی می شود؛ این موضوع سبب می شود تا عمر مفید پله برقی نیز افزایش پیدا کند.

در این وبلاگ از تکنوناطا، تمامی آنچه را که در رابطه با شیارهای کف پله برقی و کاربرد آن لازم است بدانید، برای شما همراهان گرامی جمع آوری کرده ایم، کارشناسان ما در تکنوناطا هر آنچه که مرتبط با سیستم های آسانسور و پله برقی است را به صورت وبلاگ های متنی، از فنی ترین جزئیات آسانسور تا نکات کلیدی مرتبط با آن بررسی کرده اند! پس برای اطلاعات بیشتر و به روز کردن دانش خود در رابطه با این سیستم پیچیده، می توانید مقاله های دیگر را مطالعه فرمایید.

همچنین شما می توانید در صورت داشتن سوالات مرتبط با آسانسور و یا مشکلات پیش آمده در سرویس های دوره ای و ... با متخصصین ما در تکنوناطا تماس بگیرید.

گروه تخصصی تکنسین های آسانسور و پله برقی تکنوناطا، با بهره مندی از متخصصین حرفه ای و مجرب از تعمیر کاران آسانسور و کارشناسان قادر خواهند بود، نصب و تعمیرات آسانسور شما را به خوبی انجام دهند، همچنین در هنگام بروز مشکلات جزئی در عملکرد آسانسور شما می توانید با استفاده از آموزش های ساده ای که در قسمت وبلاگ سایت تکنوناطا بارگذاری شده، مشکلات مرتبط با آسانسور را تشخیص دهید و آن ها را برطرف کنید، در صورتی که مشکلاتی اعم از مشکلات جدی، نقص فنی، خرابی آسانسور و یا تعویض تجهیزات دارید، تکنسین های ما قادر به حل مشکل شما به صورت اصولی، در کوتاه ترین وقت ممکن خواهند بود. برای اطلاعات بیشتر و هماهنگی با تیم فنی تکنوناطا، با شماره 02188766739 تماس حاصل فرمایید.

ادمین تکنوناطا
نظرات کاربران
ارسال نظر
ارسال
برچسب ها

دسته بندی ها

آخرین مطالب

شیارهای کف پله برقی

شیار های کف پله برقی با هدفی خاص به این صورت طراحی و تولید شده اند؛ هدف از طراحی این شیارها ایجاد امنیت بیشتر کاربران میباشد.

شیارهای کف پله برقی

عجیب ترین پله برقی های دنیا

برخی از پله برقی هایی که ساخته شده اند لقب عجیب ترین پله برقی های دنیا را به خود گرفته اند.

عجیب ترین پله برقی های دنیا

وزنه تعادل آسانسور و کاربرد آن

وزنه تعادل آسانسور ازجمله قطعات اصلی آسانسور بشمار میرود.

وزنه تعادل آسانسور و کاربرد آن

نظافت پله برقی

پله برقی ازجمله وسیله هایی است که در روز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و باتوجه به این موضوع احتیاج به نظافت خواهد داشت.

نظافت پله برقی

استفاده اصولی از پله برقی

پله برقی ها، همانند تمام وسیله های الکترونیکی، دارای استهلاک است؛ علاوه بر نگهداری مناسب، نحوه استفاده درست از پله برقی میتواند تاثیر بسزایی در طول عمر پله برقی ها داشته باشد.

استفاده اصولی از پله برقی
شرکت تکنوناطا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید