خانهوبلاگآموزشفتوسل آسانسور چگونه عمل می کند؟

آموزش

۱۴۰۲/۴/۱۷
1873
فتوسل آسانسور چگونه عمل می کند؟

فتوسل آسانسور چگونه عمل می کند؟

در این وبلاگ قصد داریم فتوسل آسانسور را برای شما شرح دهیم و نحوه عملکرد آنرا بیان کنیم.

فتوسل یکی از قطعات آسانسور می‌باشد که باعث افزایش ایمنی آسانسور می‌شود. وظیفه فتوسل در آسانسور تشخیص موانع مختلف مانند انسان، ماشین و ... در هنگام بسته شدن درب کابین و جلوگیری از بسته شدن درب آسانسور می‌باشد. فتوسل انواع مختلفی از جمله فتوسل نقطه‌ای و پرده‌ای می‌باشد.

نحوه کار فتوسل آسانسور

نحوه کار فتوسل آسانسور به اینگونه است که فتوسل در دو طرف درب کابین آسانسور وصل می‌شود. این سنسور در یک طرف نوری نامرئی در یک شعاع خاصی ایجاد می‌کند که طرف دیگر آن، نور را دریافت می‌کند. اگر شی یا جسمی در هنگام بسته شدن درب کابین مانع رسیدن بخشی از نور به طرف دیگر درب شود، درب کابین بسته نمی شود و آسانسور حرکت نمی کند.

نمونه ای از فتوسل چینی موجود در بازار

فتوسل چشمی یا نقطه ای

همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم، یکی از انواع فتوسل‌های پرکاربرد و مورد استفاده در بازار، مدل نطقه ایی یا چشمی می‌باشد. نام این فتوسل به شکل واضح نحوه کار آنرا توضیح می‌دهید. در فتوسل نقطه ای، نور نامرئی به شکل یک نقطه و به حالت یک لیزر است. این مدل دقت پایینی دارد زیرا اگر جسمی در بالا یا پایین چشمی قرار داشته باشد، فتوسل آنرا تشخیص نداده و درب کابین بسته می‌شود. فتوسل نقطه ایی معمولا در فاصله 60 سانتی متری از سطح زمین نصب می‌شوند.

فتوسل نقطه‌ای هزینه کمتری نسبت به فتوسل پرده‌ای دارد و همانطور که گفتیم صرفا یک نقطه را ساپورت می‌کند. اجزا فتوسل نقطه‌ای به شرح زیر می‌باشد:

  • منبع تغذیع
  • سیم انتقال برق
  • مدار فتوسل آسانسور
  • لیزر
  • قطعه فرستنده و دریاف کننده لیزر

فتوسل پرده ای

بهترین فتوسل موجود در بازار ایران، فتوسل پرده‌ای می‌باشد. فتوسل پرده ایی عملکردی مشابه با مدل نقطه‌ای دارد و تنها وجه تمایز این دو فتوسل این است که، فتوسل پرده‌ای برخلاف فتوسل نقصه‌ای می‌تواند چندید نقطه را پوشش داده و به طور کامل تمام سطح درب آسانسور را پوشش دهد. به همین دلیل امنیت فتوسل پرده ایی بسیار بیشتر می‌باشد و یکی از نکات ایمنی آسانسورها می‌باشد.

فتوسل پرده ایی همانطور که از اسمش پیداست، مانند یک پرده به طور کامل ورودی کابین آسانسور را پوشش می‌دهد. محل نصب فتوسل پرده‌ای بین لته درب و بدنه کابین آسانسور می‌باشد، به همین دلیل قطر آنها باید نهایت 8 میلی متر باشند. از آنجایی که قطعات به کار رفته در فتوسل پرده ایی بیشتر از نقطه‌ای است، قیمت فتوسل پرده ایی بیشتر از نقطه‌ای می‌باشد.

نکته حائز اهمیت در فتوسل ها این است که اگر به شکل درستی نصب نشوند، عملکرد آنها به شکل کامل زیر سوال رفته و ممکن است خطرساز شوند.

فتوسل پرده ای در آسانسور

قیمت فتوسل آسانسور چه قدر است؟

کاربرد های فتوسل بسیار زیاد است و قیمت متفاوتی دارد که بسته به جنس و مارک آن، متغییر است. مارک‌های معروف فتوسل شامل وکو و ممکو می‌باشند که جزو مارک‌های معتبر خارجی بوده و قیمت آنها نیز بالا می‌باشد. نمونه‌های فیک این مارک ها نیز در بازار موجود بوده و شما با پرداخت قیمت پایین تر می‌توانید نسبت به خرید فتوسل آسانسور اقدام کنید.

شرکت تکنوناطا با داشتن مجوزهای لازم در زمینه آسانسور، در هنگام نصب انواع آسانسورها و بازسازی آسانسور در ساختمان‌های مختلف، انواع فتوسل را بسته به نیاز مشتری به بهترین شکل ممکن نصب کرده و آنرا گارانتی می‌کند. همچنین در صورت خراب شدن این سنسور، تیم تعمیر فوری تکنوناطا در کمتر از یک ساعت به ساختمان مراجعه کرده و نسبت به تعمیر آسانسور شما اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

ادمین تکنوناطا
نظرات کاربران
Negar
۱۴۰۲/۴/۱۸

فتوسل برای امنیت واقعا نیازه

Vihan
۱۴۰۲/۴/۱۷

فتوسل آسانسور ما از اولش نقطه ای بود، ولی خیلی باگ داره. به نظرم نقطه ایی اصلا خوب نیست

Bahram
۱۴۰۲/۴/۱۷

نمیدونستم فتوسل آسانسور قابل تعمیره

ارسال نظر
ارسال

دسته بندی ها

آخرین مطالب

فتوسل آسانسور و کاربرد های آن

سنسور چشمی یا فتوسل آسانسور یک قطعه الکترونیکی است که به عنوان یک حسگر برای جلوگیری از بسته شدن در هنگامی که شیئی یا فردی در بین در قرار دارد عمل می کند

فتوسل آسانسور و کاربرد های آن

بررسی آسانسور بدون چاله

آسانسور های بدون چاله، به جهت فضای کمی که اشغال میکنند، گزینه ای مناسب برای ساختمان هایی با متراژ کم میباشند.

بررسی آسانسور بدون چاله

نکات ایمنی در پله برقی

در زمان استفاده از پله برقی مانند هر وسیله برقی دیگر، باید به نکاتی توجه داشته باشید تا دچار دردسر و خطر نشوید.

نکات ایمنی در پله برقی

موارد ایمنی در آسانسور

خطراتی همواره در زمان استفاده از آسانسور میتوانند سلامت کاربران را به خطر بیندازند، اما با استفاده درست از آسانسور میتوانید ایمنی خود را تضمین کنید.

موارد ایمنی در آسانسور

آشنایی با انواع پله برقی

انواع پله برقی باتوجه به فرم ساختمان و کاربرد آنها طراحی و اجرا میشوند.

آشنایی با انواع پله برقی
شرکت تکنوناطا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید