خانهوبلاگآموزشپله برقی چگونه کار می‌کند؟

آموزش

۱۴۰۱/۱۱/۱۹
3762
پله برقی چگونه کار می‌کند؟

پله برقی چگونه کار می‌کند؟

پله برقی ها یکی از بزرگ ترین و گران ترین ماشین هایی هستند که مردم به طور منظم از آن استفاده می کنند؛ بر خلاف تصور مردم، یکی از ساده ترین ماشین ها می باشند و کارکرد پیچیده ای ندارند. در این مقاله، ما به داخل یک پله برقی نگاه می کنیم تا بفهمیم این عناصر دقیقاً چگونه با هم عمل می کنند.

اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل ممکن چگونگی کارکرد پله برقی را شرح دهیم، باید بگوییم که پله برقی فقط یک جابه جایی در تسمه نقاله (تسمه انتقال دهنده) است. یک جفت حلقه زنجیری چرخان، تعدادی پله را در یک چرخه ثابت و در شیب حدود 30 درجه می‌کشند و افراد زیادی را با سرعت خوبی جابه جا می‌کنند. در این مقاله، ما قصد داریم سفری به داخل یک پله برقی داشته باشیم و نگاهی به اجزای داخل آن بیندازیم تا بفهمیم این عناصر، دقیقاً چگونه باهم کار می‌کنند.

تاریخچه اختراع پله برقی

تاریخچه اختراع پله برقی به سال 1859 میلادی برمی گردد. جایی که وکیلی به نام ناتان ایمز، اولین پله برقی را اختراع کرد و نام آنرا «نردبان گردان» نامید. نردبان گردان بسیار ساده بود و فاقد چیزهای مهم بود. در سال 1899 میلادی، دانشمندی به نام Lemon Sodder ایده پله برقی را توسعه داد و آنرا به شکل گروهی از پله ها طراحی کرد. پله هایی که به صورت دستی به هم وصل شده بودند. او در فکر خود به دنبال طراحی پله‌های فولادی بود اما موفق به انجام اینکار نشد.

در سال 1890 میلادی، مخترع آمریکایی به نام «جس ویلفرد رنو» مدل جدیدی از نردبان برقی را طراحی کرد. در این مدل نردبان به شکل اریبی حرکت می‌کرد و می‌توانست تا 25 درجه جابه جا شود. سپس در سال 1902، شرکت رنو برای تولید پله‌های برقی «جس رنو» تأسیس شد. بعد از آن «چارلز سبرگر» که عنوان پله برقی را برای این ماشین انتخاب کرده بود، در سال 1910 میلادی حقوق ثبت اختراع «جس رنو» را به شرکت اوتیش (Otech) فروخت.

شرکت اوتیش بعد از خرید حق اختراع پله برقی، در سال 1911 میلادی به شرکت تولید پله برقی تبدیل شد و طرح جدیدترین پله برقی امروزی را تولید کرده و آنرا به کشورهای اروپای فروخت.

نمایی از داخل پله برقی

نحوه کار پله برقی

در ادامه به شرح کامل نحوه کار پله برقی خواهیم پرداخت. هسته پله برقی یک جفت زنجیر است که دور دو جفت چرخ دنده حلقه شده است. یک موتور الکتریکی چرخ دنده‌های محرک را می‌چرخاند؛ در نتیجه زنجیرها شروع به چرخیدن می‌کنند. یک پله برقی معمولی از یک موتور 100 اسب بخاری برای چرخاندن دنده ها استفاده می‌کند. موتور و سیستم زنجیر در داخل خرپا قرار گرفته اند که یک سازه فلزی بین دو طبقه است.

جالب‌ترین چیز در مورد پله برقی نحوه حرکت این پله ها است. زنجیر حرکت می‌کند ولی پله ها همیشه در یک سطح باقی می‌مانند. در بالا و پایین پله برقی، پله ها روی هم فرو می‌ریزند و یک سکوی صاف ایجاد می‌کنند. این کار باعث می‌شود سوار، پیاده شدن از پله برقی راحت تر شود. همچنین در صورت خراب شدن، تعمیر پله برقی را نیز ساده‌تر می‌کند.

هر پله پله برقی دارای دو مجموعه چرخ است که در دو مسیر جداگانه می‌چرخند. مجموعه بالایی (چرخ‌های نزدیک به بالای پله) به زنجیر چرخان متصل می‌شوند و بنابراین توسط چرخ دنده در بالای پله برقی کشیده می‌شوند. مجموعه چرخ‌های دیگر به سادگی در امتداد مسیر خود می‌لغزند و پشت سر مجموعه اول حرکت می‌کنند.

مسیرها به گونه ای از هم فاصله دارند که هر مرحله همیشه در یک سطح باقی می‌ماند. در بالا و پایین پله برقی، مسیرها در یک موقعیت افقی قرار می‌گیرند و راه پله را صاف می‌کنند. هر پله دارای یک سری شیار در خود است، بنابراین در طول این صاف کردن، با پله‌های پشت و جلوی خود به هم می‌چسبد.

موتور الکتریکی در پله برقی علاوه بر چرخاندن حلقه‌های زنجیر اصلی، نرده ها را نیز حرکت می‌دهد. هندریل به سادگی یک تسمه نقاله لاستیکی است که دور یک سری چرخ حلقه شده است. این تسمه دقیقاً به گونه ای تنظیم شده است که دقیقاً با همان سرعت مراحل حرکت می‌کند تا کمی ثبات را به سوارکاران بدهد.

سیستم پله برقی تقریباً به خوبی آسانسور نیست که ده ها طبقه افراد را بالا ببرد، اما در جابجایی افراد در فاصله کوتاه بسیار بهتر است. این به دلیل سرعت بارگیری بالای پله برقی است. هنگامی که آسانسور پر شد، باید منتظر بمانید تا به طبقه خود برسد و قبل از اینکه دیگران بتوانند سوار شوند، برگردند. در پله برقی، به محض اینکه یک نفر را سوار می‌کنید، فضا برای دیگری وجود دارد.

­سرعت حرکت پله برقی چه قدر است؟

سرعت پله برقی از حدود 90 فوت در دقیقه تا 180 فوت در دقیقه (27 تا 55 متر در دقیقه) متغیر است. یک پله برقی با سرعت 145 فوت (44 متر) در دقیقه می‌تواند بیش از 10000 نفر را در ساعت جابه جا کند؛ بسیار بیشتر از یک آسانسور استاندارد. البته تمام این موارد زمانی صدق می‌کند که سرویس و نگهداری از پله برقی به شکل دقیق انجام شده باشد و پله برقی در سلامت کامل باشد.

ادمین تکنوناطا
نظرات کاربران
مهدیار
۱۴۰۲/۴/۴

اختراع پله برقی تاریخچه جالبی داشت.

همتا
۱۴۰۲/۴/۴

این بلاگ اطلاعات خوبی راجب نحوه کار کردن پله برقی داشت.

ارسال نظر
ارسال

دسته بندی ها

آخرین مطالب

فتوسل آسانسور و کاربرد های آن

سنسور چشمی یا فتوسل آسانسور یک قطعه الکترونیکی است که به عنوان یک حسگر برای جلوگیری از بسته شدن در هنگامی که شیئی یا فردی در بین در قرار دارد عمل می کند

فتوسل آسانسور و کاربرد های آن

بررسی آسانسور بدون چاله

آسانسور های بدون چاله، به جهت فضای کمی که اشغال میکنند، گزینه ای مناسب برای ساختمان هایی با متراژ کم میباشند.

بررسی آسانسور بدون چاله

نکات ایمنی در پله برقی

در زمان استفاده از پله برقی مانند هر وسیله برقی دیگر، باید به نکاتی توجه داشته باشید تا دچار دردسر و خطر نشوید.

نکات ایمنی در پله برقی

موارد ایمنی در آسانسور

خطراتی همواره در زمان استفاده از آسانسور میتوانند سلامت کاربران را به خطر بیندازند، اما با استفاده درست از آسانسور میتوانید ایمنی خود را تضمین کنید.

موارد ایمنی در آسانسور

آشنایی با انواع پله برقی

انواع پله برقی باتوجه به فرم ساختمان و کاربرد آنها طراحی و اجرا میشوند.

آشنایی با انواع پله برقی
شرکت تکنوناطا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید