خانهوبلاگآموزشآشنایی با سیستم محرکه آسانسور

آموزش

۱۴۰۲/۹/۱۵
1610
آشنایی با سیستم محرکه آسانسور

آشنایی با سیستم محرکه آسانسور

سیستم محرکه آسانسور بخشی از آسانسور است که وظیفه ایجاد نیرو را داشته و حرکت آسانسور وابسته به این سیستم میباشد. این سیستم از اجزا تشکیل دهنده ای تشکیل شده است.

همانطور که از اسم این سیستم مشخص است، این سیستم با نیرویی که ایجاد می کند، سبب حرکت آسانسور در بین طبقات خواهد شد، سیستم محرکه در واقع یک ماشین دارای قدرت بالا است که موجب جابجایی آسانسور می شود؛ اگر بخواهیم عملکرد این قطعه را به صورت ساده ای بیان کنیم ابتدا باید به اجزای تشکیل دهنده ی آن بپردازیم.

اجزای تشکیل دهنده ی سیستم محرکه آسانسور

سیستم محرکه از سه جز تشکیل شده که شامل فله کششی، موتور الکتریکی، ترمز مکانیکی و همچنین یک گیربکس در بین این قطعات می باشد، هر کدام از این اجزا عملکرد مختص به خود را دارند تا سیستم محرکه آسانسور به درستی کار کند و سبب حرکت آسانسور و جابجایی آن شود.

این ماشین بالابر توسط یک فله کششی به کمک موتور های الکتریکی حرکت خود را شروع می کند و در برخی موارد، فله ی کششی، دارای یک ترمز مکانیکی است که ایمنی لازم حرکت کردن را برای آسانسور ایجاد می کند و در هنگام قطعی برق، ترمز نیروی محرکه را قطع کرده و ماشین بالابر را از حرکت منع می کند.

جز بعدی که در برخی از سیستم های محرکه آسانسور وجود دارد، گیربکس آسانسور است؛ این قطعه در بین فله ی کششس و موتور الکتریکی که سبب حرکت آسانسور خواهد شد، قرار دارد که سرعت فله ی کشش را با سرعت موتور هماهنگ می کند.

در این بلاگ از تکنوناطا قصد داریم تا تمامی آنچه را که در ارتباط با سیستم محرکه و نحوه ی عملکرد آن نیاز دارید بدانید را بررسی کنیم، پس در ادامه ی این مقاله با ما همراه باشید.

انواع سیستم های محرکه

انواع سیستم های محرکه را می توان به دو نوع گیربکسی (دارای گیربکس) و بالابر های بدون گیربکسی تقسیم کرد، هر کدام از این بالابر ها دارای انواع مختلف هستند که با توجه به نوع سیستم آسانسوری در چاله آسانسور تعبیه می شوند، در ادامه به معرفی انواع این گیربکس ها می پردازیم.

بالابرهای گیربکسی

همانطور که در عملکرد سیستم های محرکه ذکر کردیم، قرار دادن گیربکس در سیستم محرکه آسانسور سبب خواهد شد تا سرعت موتور با سرعت فله ی کشش هماهنگ شود، بنابراین عموما بالابرهای دارای گیربکس، جهت کنترل سرعت فلکه در سیستم محرکه ی آسانسور به کار می روند.

جهت کاهش سرعت فلکه می بایست از گیربکس استفاده کنید، برای مثال استفاده ار گیربکس های حلزونی سبب می شود تا دور بالای موتور به دور پایین کاهش یابد.

استفاده از این نوع گیربکس در سیستم محرکه آسانسور، سبب کاهش سر و صدای سیستم آسانسور می شود و همچنین ابعاد کوچکی نیز دارند.

موتور های گیربکسی سیستم محرکه آسانسور

موتور های دارای گیربکسی که در سیستم‌ محرکه آسانسور به کار می‌روند، دارای نام های متفاوت و قدرت های مختلفی هستند که به نسبت طول چاله آسانسور و ظرفیت آسانسور در آسانسور به کار می روند، بهترین موتورهای گیربکسی که در سیستم محرکه آسانسور می توانید بکار ببرید، موتور های HYUNDAI هیوندایی ساخت کره موجود در بازار هستند، همچنین موتور های دیگر مانند ALBERTO SASSI آلبرتو ساسی، مونیتور، GEM جم، ELECOMP الکومپ و MONTANORI مونتانوری ساخت کشور ایتالیا دارای کیفیت بالایی در بین موتور های دارای گیربکس هستند، از دیگر موتور های دارای گیربکس موجود در بازار می توان به موتور هایTISSEN تیسن و ZILABEG زیلابگ اشاره کرد.

بالابر های گیربکسی

بالابرهای بدون گیربکس

از دیگر سیستم محرکه های موجود، می توان به بالابرهای بدون گیربکس اشاره کرد که عموما برای آسانسور هایی که در ساختمان های بلند و مرتفع ساخته می شوند، استفاده می شود، این آسانسور ها دارای سرعت های بالایی هستند و به طور مستقیم فله کششی به موتور الکتریکی آسانسور متصل می شود، از آنجایی که در این نوع سیستم محرکه ها، گیربکسی برای کنترل سرعت موتور الکتریکی ندارند، باید موتور های بزرگتری در سیستم های محرکه شان بکار رود.

قبل از آنکه بالابر های بدون گیربکس تولید و روانه بازار شوند، از بالابر های هیدرولیکی برای آسانسور هایی که بدون موتور خانه بودند استفاده می شد، اما با پیشرفت تکنولوژی و صنعت ساختمان، رفته رفته ابعاد کوچک تر این بالابرها به وجود آمد و سیستم های محرکه نیز از این قاعده هم مستثنی نبودند و انواع جدیدی از این بالابرها تولید شد که داخل چاهک آسانسور به راحتی قرار می گرفت.

بالابرهای بدون گیربکس با موتورهای گیرلس

موتورهای گیرلس، موتورهای بدون گیربکسی هستند که دارای حداقل لرزش کابین در حرکت می باشند، این موتورها نسل جدید موتورهای آسانسوری هستند که از نوع حرکتی سریعتری به نسبت موتورهای گیربکسی نام برده هستند.

بالابر های بدون گیربکس با موتور سنکرون

اکثر بالابرهایی که دارای ظرفیت بالایی هستند، دارای موتور های سنکرون هستند، این موتور ها دارای سرعت و کیفیت بالایی هستند و در آنها از مگنت های دائمی استفاده می شوند.

از آنجایی که این نوع آسانسور ها دارای موتور خانه هستند، ابعاد موتور آنها در انواع مختلف و بزرگ است، استفاده از این موتور های بدون گیربکس جهت کاهش قطب های موتور به صورت چشمگیر می شوند.

موتور های سنکرون به عنوان موتور های بدون ذغال نیز شناخته می شوند و به صورت فنی عملکردی مشابه با موتور های DC دارند.

بالابر های گیربکسی با موتور های متفرقه ی دیگر

از انواع سیستم محرکه با موتور های دیگر می توان به سیستم محرکه ها با موتورهای هیدرولیکی اشاره کرد، این نوع موتورها، دارای یک سیستم یک موتوره ی سه فاز و یا تک فاز معمولی هستند کا با توجه به حرکت و فشار روغن، آسانسور را به سمت بالا یا پایین هدایت میکنند.

مقررات ایمنی در رابطه با تجهیز آسانسور به سیستم محرکه آسانسور

سیستم های آسانسوری از دسته سیستم هایی است که حساس بوده و از این رو است که در هنگام نصب و راه اندازی آسانسور باید به یک سری از نکات ایمنی دقت کنید.

  • وجود سیستم محرکه ی آسانسور در هنگام نصب آسانسور و تجهیز ساختمان به بالابر های آسانسوری، امری ضروری است.
  • هر کدام از آسانسور های ساختمان باید حداقل به یک سیستم محرکه تجهیز باشند.
  • حرکت دادن آسانسور به دو روش، سیستم اصطحکاکی (با استفاده از سیم بکسل و وزنه تعادل) و سیستم مستقیم مجاز است.
  • سیستم محرکه آسانسور باید به سیستم ترمزی تجهیز باشد تا در مواقع قطع مدار فرمان و یا قطع منبع تغذیه ی موتور آسانسور، قادر به توقف سیستم محرکه آسانسور به صورت خودکار باشد.
  • استفاده از ترمز نواری به عنوان ترمز سیستم محرکه، ممنوع است و ترمز باید حداقل دو عدد کفشک با لنت های نسوز داشته باشد.
  • در ساختمان هایی با تعداد طبقات پایین، وجود سیستم محرکه گیربکس دار ضروری محسوب می شود‌.

تجهیز آسانسور به سیستم محرکه

همانطور که در ابتدای این مقاله به آن اشاره کردیم، هر آسانسور باید با سیستم محرکه استاندرد در آسانسور مجهز باشد، این سیستم محرکه به دو روش ذکر شده در آسانسور تعبیه می شوند.

روش اول که به سیستم اصطحکاکی شناخته می شود، با استفاده از اجزای تشکیل دهنده ی سیستم محرکه آسانسور که فلکه، وزنه تعادل و سیم بکسل هستند، سیستم محرکه اجرا می‌شود؛ این نوع سیستم ها به آسانسورهای کششی معروف هستند.

در روش بعدی که سیستم مستقیم یا وینچ نام دارد، سیستم محرکه بدون وزنه ی تعادل تعبیه می شود که این سیستم مختص آسانسور هایی با سرعت حرکت کمتر از شش دهم متر بر ثانیه هستند، از نکاتی که باید در هنگام نصب و تعبیه ی سیستم محرکه آسانسور به آن توجه داشته باشید، این است که در سیستم های حرکتی ترمز آسانسور باید عملکرد مناسبی داشته باشد، به این صورت که باید بدون هیچ تاخیری عملکرد صحیح را داشته باشد.

کلام آخر

در این مقاله از تکنوناطا، تمامی آنچه را که در رابطه با سیستم‌ محرکه آسانسور و نکات کلیدی در نحوه تجهیز آسانسور به سیستم محرکه را لازم است بدانید، برای شما همراهان گرامی جمع آوری کرده ایم، کارشناسان ما در تکنوناطا هر آنچه که مرتبط با سیستم های آسانسور و پله برقی است را به صورت وبلاگ های متنی، از فنی ترین جزئیات آسانسور تا نکات کلیدی مرتبط با آن بررسی کرده اند! پس برای اطلاعات بیشتر و به روز کردن دانش خود در رابطه با این سیستم پیچیده، می توانید مقاله های دیگر را مطالعه فرمایید.

همچنین شما می توانید در صورت داشتن سوالات مرتبط با آسانسور و یا مشکلات پیش آمده در سرویس های دوره ای و ... با متخصصین ما در تکنوناطا تماس بگیرید،

گروه تخصصی تکنسین های آسانسور و پله برقی تکنوناطا، با بهره مندی از متخصصین حرفه ای و مجرب از تعمیر کاران آسانسور و کارشناسان قادر خواهند بود، نصب و تعمیرات آسانسور شما را به خوبی انجام دهند، همچنین در هنگام بروز مشکلات جزئی در عملکرد آسانسور شما می توانید با استفاده از آموزش های ساده ای که در قسمت وبلاگ سایت تکنوناطا بارگذاری شده، مشکلات مرتبط با آسانسور را تشخیص دهید و آن ها را برطرف کنید، در صورتی که مشکلاتی اعم از مشکلات جدی، نقص فنی، خرابی آسانسور و یا تعویض تجهیزات دارید، تکنسین های ما قادر به حل مشکل شما به صورت اصولی، در کوتاه ترین وقت ممکن خواهند بود.

تیم متخصص و با تجربه‌ی شرکت تکنوناطا در زمینه طراحی، نصب، سرویس پله برقی فعالیت می‌کند، و تضمین می‌کند که نیازهای شما بطور کامل برطرف خواهد کرد . برای اطلاعات بیشتر و هماهنگی با تیم فنی تکنوناطا، با شماره 02188766739 تماس حاصل فرمایید.

ادمین تکنوناطا
نظرات کاربران
ارسال نظر
ارسال
برچسب ها

دسته بندی ها

آخرین مطالب

شیارهای کف پله برقی

شیار های کف پله برقی با هدفی خاص به این صورت طراحی و تولید شده اند؛ هدف از طراحی این شیارها ایجاد امنیت بیشتر کاربران میباشد.

شیارهای کف پله برقی

عجیب ترین پله برقی های دنیا

برخی از پله برقی هایی که ساخته شده اند لقب عجیب ترین پله برقی های دنیا را به خود گرفته اند.

عجیب ترین پله برقی های دنیا

وزنه تعادل آسانسور و کاربرد آن

وزنه تعادل آسانسور ازجمله قطعات اصلی آسانسور بشمار میرود.

وزنه تعادل آسانسور و کاربرد آن

نظافت پله برقی

پله برقی ازجمله وسیله هایی است که در روز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و باتوجه به این موضوع احتیاج به نظافت خواهد داشت.

نظافت پله برقی

استفاده اصولی از پله برقی

پله برقی ها، همانند تمام وسیله های الکترونیکی، دارای استهلاک است؛ علاوه بر نگهداری مناسب، نحوه استفاده درست از پله برقی میتواند تاثیر بسزایی در طول عمر پله برقی ها داشته باشد.

استفاده اصولی از پله برقی
شرکت تکنوناطا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید