خانهوبلاگآموزشانواع ریل آسانسور

آموزش

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
2230
انواع ریل آسانسور

انواع ریل آسانسور

ریل آسانسور انواع متفاوتی دارد که باتوجه به بودجه و کارایی آن میتوانید ریل مناسب خود را خریداری نمایید.

ریل آسانسور چیست؟

ریل آسانسور قطعه ای فلزی از متریال فولاد است که در داخل چاله آسانسور نصب و تعبیه می شود، این قطعه ی فلزی باعث می شود تا کابین آسانسور بدون لغزش به صورت صاف در چاله آسانسور حرکت کند. البته همانطور که نوع آسانسورها با یکدیگر متفاوت هستند، ریل آسانسور شیشه ای نیز با دیگر آسانسور ها متفاوت خواهد بود و بسیاری عوامل دیگر که در انتخاب نوع ریل آسانسور تاثیر گذار خواهند بود

مشخصات فنی ریل آسانسور

تولید و ساخت ریل آسانسور به طور معمول به دو روش کشش سرد و روش ماشین کاری انجام می شود، اکثر این ریل ها دارای متریالی فولادی هستند که به شکل T قالب گیری و ساخته می شوند.

یکی از مشخصات فنی که ریل آسانسور باید داشته، صیقلی بودن و صافی سطح ریل آسانسور است، به این خاطر که کابین آسانسور باید حرکتی بدون لرزش و اصطحکاکی را داشته باشد؛ برای این کار در روش های تولید و ساخت ریل آسانسور، ریل های تولید شده پس از مرحله ی نورد با ماشین های هموار می شوند.

کیفیت ریل های آسانسوری که با روش های ماشین کاری و یا نورد گرم تولید می شوند به نسبت روش نورد سرد، بالاتر است، به همین علت در اکثر سیستم آسانسور هایی با کیفیت بالا، از ریل های تولید شده با روش گرم استفاده می شود.

مشخصات فنی ریل آسانسور

انواع ریل آسانسور

ریل آسانسور در سیستم آسانسوری، به علت عملکرد پراهمیتی که در حرکت و جابجایی کابین آسانسور دارد، وظیفه ی مهمی را ایفا می‌ کند و از آنجایی که اجزای سیستم های آسانسوری با یکدیگر بسیار متفاوتند، ریل های آسانسوری نیز انواع مختلفی دارند، این ریل ها طبق مشخصات فنی و ظرفیت آسانسور ها انتخاب می شوند؛ برای مثال اگر ارتفاع چاله آسانسور و یا حجم آسانسوری بالا باشد، ضخامت و کیفیت ریل نیز باید از نوع بالاتری برخوردار باشد.

تنها شباهتی که بین تمامی ریل های آسانسوری می باشد، شکل T ظاهری آنها و تولید آنها در شاخه هایی ۵ متری می باشد، علاوه بر این در انتهای همه ی ریل های آسانسوری اتصالات نر و مادگی وجود دارد تا اتصال آنها به شاخه های دیگر را ممکن کند، در ادامه ی این مقاله به معرفی و بررسی انواع رایج ریل های آسانسوری میپردازیم.

ریل خطی یا لاینر

همانطور که از اسم این ریل های آسانسوری پیداست، ریل های خطی مختص نصب و تعبیه در آسانسور های خطی هستند، این ریل ها شامل قسمت های ثابت و متحرک می شوند که می تواند در آسانسور های عمودی و افقی نصب شود.

ریل تسمه ای یا بلت روپ

این نوع ریل ها، به عنوان تسمه های فیبری یا نایلونی و سیم های فلزی، جهت حرکت آسانسور استفاده می شود که مناسب نصب و تعبیه در آسانسور های دارای ارتفاع کم و کوچک هستند.

ریل هیدرولیک

ریل های هیدرولیکی در آسانسور های هیدرولیکی استفاده می شوند، این نوع از ریل های آسانسوری از لوله های فلزی تولید شده اند که در هنگام استفاده از آسانسور، با استفاده از روغن هیدرولیک، به صورت عمودی به بالا و پایین در چاله آسانسوری حرکت می‌ کنند.

ریل تقویت شده

این نوع از ریل های آسانسوری، جهت استفاده در آسانسور های شهری و بزرگ تولید شده اند که دارای قسمت هایی به شکل u هستند، ریل های تقویت شده جهت پایداری و استحکام در ریل ها تولید شده اند که دارای کیفیت بالایی هستند.

ریل پیچشی

ریل های پیچشی آسانسور مختص نصب در آسانسور های باربری هستند، این نوع ریل های آسانسوری دارای سیم هایی هستند که به صورت پیچشی به دور هم قرار می‌ گیرند.

سایز بندی ریل های آسانسوری

ریل های تولید شده با توجه به معیار های مختلفی ساخته می شوند، این معیار ها، شامل:

  • سرعت حرکت کابین آسانسور
  • ارتفاع ریل آسانسور
  • مشخصات فنی آسانسور
  • کاربری آسانسور

می باشد، برای انتخاب ریل آسانسوری درست، باید به مواردی مانند ارتفاع چاله آسانسور، ظرفیت کابین آسانسور، ارتفاع کابین کاربری و آسانسور بسیار توجه کرد؛ انواع سایز های ریل های آسانسوری شامل ریل T5، T9، T12، T16 می باشد که توسط طراحان و تکنسین های آسانسوری انتخاب می شود.

ریل T5 آسانسوری

ریل های سایز تی ۵، برای آسانسور هایی با ظرفیت کابین ۴ نفره و ارتفاع ۱۵ متری مناسب هستند، سرعتی که این ریل ها می توانند ساپورت کنند، سرعت ۱ متر بر ثانیه می باشد که برای آسانسور هایی با ترافیک رفت و آمدی پایین مناسب است.

ریل T9 آسانسوری

ریل های آسانسوری با سایز T9، برای کابین های آسانسوری با ظرفیت ۷ نفری و ارتفاع ۳۰ متری مناسب هستند، این ریل های آسانسوری سرعت ۱.۲ متر بر ثانیه را ساپورت می کنند.

ریل T12 آسانسوری

ریل های سایز تی ۱۲ آسانسوری، برای کابین های آسانسوری یا بیش از ۱۲ نفر و ارتفاع بالای ۵۰ متری مناسب هستند، این ریل های آسانسوری سرعت ۱.۶ متر بر ثانیه را ساپورت می کنند؛ از این رو برای آسانسور ساختمان هایی با ترافیک رفت و آمدی بالا مناسب می باشند.

ریل های T16 آسانسوری

ریل های آسانسوری با سایز T16، برای آسانسور هایی با کابین های ۱۰ الی ۱۲ نفره و ارتفاع کابین ۳۰ الی ۵۰ متری مناسب هستند، این ریل ها مانند ریل های سایز T12 دارای سرعت ۱.۶ متری هستند، به همین دلیل برای تجهیز آسانسور های ساختمان های اداری گزینه ی مناسبی تلقی می شوند

ریل آسانسوری T45 و T50

این نوع ریل های آسانسوری در چاله های آسانسوری را ارتفاع کمتر از ۲۰ متر استفاده می شوند و مناسب نصب برای آسانسور هایی با ظرفیت ۸ نفره هستند.

سایز بندی انواع ریل آسانسور

اجزای تشکیل دهنده ی ریل های آسانسوری

اگر بخواهیم اجزای ریل آسانسور را به صورت ساده توضیح دهیم، این قطعه ی مکانیکی شامل اجزای مختلفی از جمله براکت، گیره های ریلی و غلتک ریل می باشند که هر کدام از این قطعات دارای وظیفه ی خاص خود در حرکت ریل و انجام عملکرد صحیح آن می باشند.

هنگامی که شاخه های ریل های آسانسوری، با استفاده از پیچ و مهره های متناسب، به یکدیگر متصل می شوند، یک مسیر حرکتی یکپارچه جهت حرکت کابین آسانسور، در چاله ی آسانسور تشکیل می شود، به علت اینکه در این مسیر حرکتی انحرافی به وجود نیاید؛ از شابلون ریلی استفاده می شود.

همانطور که در ابتدای این مقاله از تکنوناطا به آن اشاره کردیم، یکی از مواردی که در تجهیز و تعبیه ی آسانسور به ریل های آسانسوری از اهمیت بالایی برخوردار است، صیغلی بودن سطح ریل و صاف بودن آن است، به همین خاطر در بالای قسمت کابین آسانسور، یک روغندان تعبیه شده که وظیفه ی روغنکاری ریل های آسانسوری را به عهده دارد؛ در هنگام سرویس دوره ای آسانسور، سطح این روغن توسط تکنسین آسانسور چک می شود. کفشک آسانسور نیز جهت عدم لرزش و لغزیدن کابین استفاده می شود که به عملکرد ریل آسانسور کمک‌ بسیاری خواهد کرد.

نحوه ساخت ریل های آسانسوری

ریل های آسانسوری، باید از استاندارهای خاص فیزیکی و شیمیایی برخوردار باشند که رایج ترین مشخصات استانداردی آنها شامل استاندارد ISO 7465 می شود، بر اساس این استاندارد رایج، حداقل مقاومت کششی در ریل های آسانسوری ۳۷۰ نیوتون بر مترمربع می باشد.

همانطور که در ابتدای این مقاله به آن اشاره کردیم، ریل های آسانسوری به دو روش نورد سرد و گرم تولید و ساخت می شوند، در فرآیند ساخت ریل آسانسور به روش نورد گرم، دمای فولاد ۵۰ الی ۱۰۰ درجه بالاتر می رود و در روش نورد سرد دمای فرآیند ۷۰۰ درجه کمتر از روش ساخت ریل در نورد گرم می باشد؛ ریل‌های آسانسوری که به روش فرایند سرد تولید و ساخت می‌شوند به نسبت روش گرم دارای تنش تسلیم بالاتر، اما ماشین کاری و چکش خواری کمتری هستند.

نام گذاری فنی ریل آسانسور

در استاندارد های بین المللی ساخت و تولید آسانسور ها، نام گذاری فنی بر روی قطعات انجام می شود، این نام‌ گذاری ها با گذاشتن یکسری پسوند لاتین بر روی قطعه انجام می شوند، نام گذاری ریل آسانسور به صورت فنی با حروف لاتین A و B و همچنین پسوند BE انجام می شود؛ حرف لاتین A جهت نام گذاری فنی ریل هایی که به روش کشش سرد تولید شده اند گذاشته می شود و پسوند لاتین B برای ریل های آسانسوری که به روش ساخت ماشین کاری تولید شده اند، نام گذاری می شود، پسوند BE نیز پسوند لاتین ریل های آسانسوری هستند که در کیفیت بالا با روش ماشین کاری تولید شده اند.

معیار های انتخاب ریل آسانسوری

ریل های آسانسوری را می توان، از حساس ترین قطعات آسانسوری دانست، چرا که این قطعه در ایمنی آسانسور و حرکت آن تاثیر مستقیمی دارد، به همین علت در زمان انتخاب و خرید باید به معیار های خرید آن توجه کنید؛ از طرفی دیگر یکی از مهمترین قطعات آسانسور برای سیستم ایمنی آسانسور به شمار می‌رود و به همین دلیل است که در زمان خرید ریل آسانسور، نباید بی گدار به آب بزنید. زیرا این قطعه تاثیر مستقیمی بر ایمنی کلی آسانسور و آسایش سرنشینان آن دارد. از طرف دیگر، تنوع بالای سازندگان و وجود انواع ریل آسانسور در بازار، ممکن است شما را در هنگام خرید کمی گیج کند. به همین دلیل است که آشنایی با کارایی انواع ریل آسانسور به شما کمک می‌کند تا بتوانید گزینه‌ی مناسبی را انتخاب کنید.

انتخاب ریل آسانسور مناسب

اهمیت نصب ریل آسانسور

برای اینکه ریل آسانسوری را برای تجهیز آسانسور، انتخاب کنید، باید به معیار های مختلفی از جمله کاربری آسانسور، ارتفاع چاله آسانسور و سرعت مناسب آسانسور توجه کنید، برای اینکار باید ابتدا مشخصات فنی و نوع سیستم آسانسوری در حال اجرا را بررسی کنید، سپس ارتفاع چاله آسانسور را اندازه گیری کنید و با توجه به آن سایز مورد نظر ریل آسانسور را انتخاب کنید، سپس طبق سایز انتخاب شده، ظرفیت مجاز بار کابین آسانسور را اعلام کنید.

از دیگر معیار هایی که باید در انتخاب ریل آسانسور به آن دقت کنید، کیفیت و متریال ریل مورد استفاده می باشد که نقش مهمی را در ایمنی آسانسور و کاربران آن ایفا خواهد کرد، تمامی این معیار ها نیز در کنار یک نصب صحیح به کمال خود خواهد رسید، پس در انتها به اهمیت نصاب آسانسور، کار نهایی است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

ویژگی های استاندارد ریل های آسانسوری

در انتخاب ریل های آسانسوری باید به خصوصیات و مشخصات فنی آسانسور و همچنین بودجه در نظر گرفته شده برای خرید ریل، دقت داشته باشید ، اما در نظر داشتن یک سری نکات و خصوصیات می تواند به خرید شما برای ریل آسانسور مفید باشد، این ویژگی ها شامل داشتن استاندارد های CE اروپا، سازگاری ریل و امکان ارتقای آن متناسب با توسعه ی سیستم آسانسوری، کیفیت متریال و مواد اولیه ی فولادی و متناسب بودن ریل انتخابی با مشخصات فنی آسانسور می باشد.

سرویس و نگهداری ریل های آسانسور

از آنجایی که ریل های آسانسوری نقش بسیار مهمی را در حرکت کابین آسانسور ایفا می کند، در هنگام بازدید های دوره ای و سرویس آسانسور باید قطعات و اتصالات آن توسط تکنسین آسانسور چک شود، کیفیت ریل های آسانسوری تاثیر مستقیم بر روی عملکرد آسانسور دارد، به همین خاطر در صورت بروز کوچکترین فرسودگی ممکن است در حرکت آسانسور مشکل ایجاد کند؛ تکنوناطا با داشتن متخصصین حرفه ای در این زمینه می تواند شما را در داشتن یک سیستم آسانسوری بدون ایراد با داشتن بیشتر عملکرد کمک کند.

به همین خاطر ما به شما پیشنهاد می‌ کنیم از متخصصین ما در تکنوناطا کمک بگیرید، زیرا سرویس و نگهداری آسانسور یک تخصص فنی است و متاسفانه امروزه افراد زیادی بدون داشتن دانش لازم و تخصص کافی، سرویس ها و تعمیرات تخصصی آسانسور را انجام می دهند که این کار سبب یه خطر افتادن ایمنی کاربر و زیان های میلیونی خواهد شد.

اگر آسانسور توسط شخص متخصص سرویس نشود ممکن است برای صاحب ملک و یا کاربران ساختمان خسارت های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

نصب و تعمیر ریل آسانسور توسط متخصصین تکنوناطا

شرکت تکنوناطا با داشتن سابقه ی بالا در ارائه خدمات نصب آسانسور، سرویس و نگهداری آسانسور با داشتن بهترین متخصصین و تیم حرفه ای در زمینه ی نصب و سرویس آسانسور قادر به ارائه خدمات در بالاترین کیفیت به شما همراهان گرامی است ، شما نیز می توانید قبل از تماس گرفتن با متخصصین و مشاوران ما در تکنوناطا با شماره ی ما تماس بگیرید و یا جهت پشتیبانی و اطلاع از خدمات به سایت تکنوناطا مراجعه کنید.

قیمت ریل آسانسور

از آنجایی که کیفیت ریل هایی که به روش گرم و ماشین کاری تولید و ساخت می شوند از کیفیت ریل های سرد بالاتر است، قیمت این ریل های آسانسوری از رنج بالاتری برخوردار هستند، بازه قیمتی ریل های آسانسوری با توجه به نوع آنها و مشخصات فنی مربوطه متفاوت است و رنج قیمتی ۱۵۰۰۰۰ الی ۴۵۰۰۰۰ را دارد.

در این مقاله از تکنوناطا به بررسی ریل های آسانسوری و مشخصات فنی آنها پرداختیم، در صورتی که قصد خرید ریل آسانسور را دارید، ابتدا باید نسبت به متریال و مواد اولیه ی به کار رفته در ریل های آسانسوری و روش های تولید آن اطلاعات جامعی را کسب کنید، که در این مقاله می توانید این اطلاعات مرتبط را مطالعه کنید؛ گروه تخصصی تکنسین های آسانسور و پله برقی تکنوناطا، با بهره مندی از متخصصین حرفه ای و مجرب از تعمیر کاران آسانسور و کارشناسان قادر خواهند بود، نصب و تعمیرات آسانسور شما را به خوبی انجام دهند، همچنین در هنگام بروز مشکلات جزئی در عملکرد آسانسور شما می توانید با استفاده از آموزش های ساده ای که در قسمت وبلاگ سایت تکنوناطا بارگذاری شده، مشکلات مرتبط با آسانسور را تشخیص دهید و آن ها را برطرف کنید، در صورتی که مشکلاتی اعم از مشکلات جدی، نقص فنی، خرابی آسانسور و یا تعویض تجهیزات دارید، تکنسین های ما قادر به حل مشکل شما به صورت اصولی، در کوتاه ترین وقت ممکن خواهند بود.

تیم متخصص و با تجربه‌ی شرکت تکنوناطا در زمینه طراحی، نصب، سرویس و نگهداری پله برقی فعالیت می‌کند، و تضمین می‌کند که نیازهای شما بطور کامل برطرف خواهد کرد . برای اطلاعات بیشتر و هماهنگی با تیم فنی تکنوناطا، با شماره 02188766739 تماس حاصل فرمایید.

ادمین تکنوناطا
نظرات کاربران
ارسال نظر
ارسال
برچسب ها

دسته بندی ها

آخرین مطالب

شیارهای کف پله برقی

شیار های کف پله برقی با هدفی خاص به این صورت طراحی و تولید شده اند؛ هدف از طراحی این شیارها ایجاد امنیت بیشتر کاربران میباشد.

شیارهای کف پله برقی

عجیب ترین پله برقی های دنیا

برخی از پله برقی هایی که ساخته شده اند لقب عجیب ترین پله برقی های دنیا را به خود گرفته اند.

عجیب ترین پله برقی های دنیا

وزنه تعادل آسانسور و کاربرد آن

وزنه تعادل آسانسور ازجمله قطعات اصلی آسانسور بشمار میرود.

وزنه تعادل آسانسور و کاربرد آن

نظافت پله برقی

پله برقی ازجمله وسیله هایی است که در روز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و باتوجه به این موضوع احتیاج به نظافت خواهد داشت.

نظافت پله برقی

استفاده اصولی از پله برقی

پله برقی ها، همانند تمام وسیله های الکترونیکی، دارای استهلاک است؛ علاوه بر نگهداری مناسب، نحوه استفاده درست از پله برقی میتواند تاثیر بسزایی در طول عمر پله برقی ها داشته باشد.

استفاده اصولی از پله برقی
شرکت تکنوناطا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید