خانهوبلاگآموزشخرابی درایو آسانسور و تعمیر برد آن

آموزش

۱۴۰۳/۶/۳
510
خرابی درایو آسانسور و تعمیر برد آن

خرابی درایو آسانسور و تعمیر برد آن

درایو آسانسور وسیله ای است که در جهت کنترل حرکت آسانسور تاثیر میگذارد. این قطعه در بالا و پایین رفتن آسانسور تاثیر دارد. به همین جهت عیب یابی و رفع آن حائز اهمیت میباشد.

علت خرابی درایو آسانسور و تعمیر برد آسانسور

آسانسورها عناصر ضروری در زندگی روزمره ما هستند زیرا به ما اجازه می‌دهند تا به راحتی در طبقات مختلف یک ساختمان حرکت کنیم به همین جهت حفظ و نگهدای آسانسور ازجمله المان های اساسی بشمار میرود؛ در این مقاله به سرویس و عیب یابی درایو و برد آسانسور پرداخته ایم.

درایو اسانسور هم جزئی از قطعات آسانسور است که جالب است بدانید چگونه کار می‌کند و علت خرابی آن چیست؟ آسانسور توسط موتوری کار می‌کند که کابین را در امتداد راهنماهای عمودی به حرکت در می‌آورد و از کابل‌های فولادی استفاده می‌کند که امکان حرکت کنترل شده آن را فراهم می‌کند. از شما دعوت می‌کنیم تا به خواندن این مطلب ادامه دهید که در آن در مورد درایو آسانسور و عیب یابی آن صحبت خواهیم کرد.

درایو آسانسور چیست؟

درایو آسانسور وسیله‌ای است که برای کنترل حرکت آسانسور استفاده می‌شود. این شامل یک موتور و یک سیستم کنترل است که برای بالا و پایین بردن آسانسور استفاده می‌شود. دو نوع اصلی درایو آسانسور وجود دارد: درایوهای کششی و درایوهای هیدرولیک.

درایوهای کششی آسانسور

درایوهای کششی از یک موتور و یک سیستم دنده برای حرکت آسانسور در امتداد ریل‌های راهنما استفاده می‌کنند. موتور چرخ دنده را می‌چرخاند که به یک طناب یا زنجیره‌ای که به دور یک قرقره پیچیده شده است متصل می‌شود. قرقره به کابین آسانسور متصل می‌شود و با چرخاندن چرخ دنده موتور، طناب یا زنجیر کشیده می‌شود و باعث می‌شود کابین آسانسور به سمت بالا یا پایین حرکت کند.

درایوهای هیدرولیک آسانسور

درایوهای هیدرولیک از یک پمپ هیدرولیک و یک سیلندر برای حرکت آسانسور استفاده می‌کنند. پمپ یک سیال را تحت فشار قرار می‌دهد و سپس از آن برای حرکت پیستون در داخل سیلندر استفاده می‌شود. پیستون به کابین آسانسور متصل می‌شود و با تحت فشار قرار گرفتن سیال، پیستون را فشار می‌دهد و باعث می شود کابین آسانسور به سمت بالا یا پایین حرکت کند.

مراحل عیب یابی درایو آسانسور

مراحل عیب‌یابی درایو آسانسور

هنگامی که با مشکل در آسانسور مواجه می‌شوید، پیروی از یک رویکرد عیب یابی سیستماتیک می‌تواند به شناسایی و حل مشکل کمک کند. مراحل زیر چارچوبی را برای عیب یابی موثر برای مشکلات آسانسور و عیب‌یابی درایو آسانسور را فراهم می‌کند:

  • مرحله 1: ابتدا ایمنی - قبل از انجام هر گونه مراحل عیب یابی، مطمئن شوید که آسانسور ایمن و به درستی ایزوله شده است.
  • مرحله 2: شناسایی مشکل - علائم و نشانگرها مانند پیام های خطا، صداهای غیرمعمول یا کدهای خطا را در کنترل پنل مشاهده کنید.
  • مرحله 3: بررسی‌های اساسی - منبع تغذیه را بررسی کنید، کنترل پنل را برای هرگونه نقص بررسی کنید و مطمئن شوید که ایست اضطراری درگیر نشده است.
  • مرحله 4: بازرسی مکانیسم‌ها و حسگرهای درب - مکانیسم‌های درب، از جمله حسگرها، غلتک‌ها و مسیرها را بررسی کنید تا هرگونه مانع یا اجزای معیوب را شناسایی کنید.
  • مرحله 5: بررسی سیستم‌های مکانیکی و الکتریکی - اجزای مکانیکی و الکتریکی آسانسور مانند قرقره‌ها، کابل‌ها، موتور و سیستم‌های ترمز را برای هرگونه نشانه‌ای از سایش یا آسیب بررسی کنید.
  • مرحله 6: آزمایش ویژگی‌های ایمنی و روش‌های اضطراری - آزمایش‌هایی را روی ویژگی‌های ایمنی، مانند ترمزهای اضطراری، گاورنرهای سرعت بیش از حد، و سیستم‌های ارتباطی اضطراری انجام دهید تا مطمئن شوید که آنها به درستی کار می‌کنند.

عیب‌یابی درایو آسانسور

عیب‌یابی در درایو آسانسور یک فرآیند تخصصی است که باید توسط کارشناس مجرب انجام شود. کارشناس با استفاده از ابزارهای مخصوص، روغن‌کاری سیم بکسل، نوسانات برق و خاموشی‌های ناگهانی ولتاژ تغذیه، عملکرد موتور آسانسور، بلبرینگ موتور، قرارگیری سیم بکسل بر روی فلکه موتور، اضافه بار و ظرفیت آسانسور، لرزش شاسی موتور آسانسور سیم‌کشی‌های داخلی آسانسور، تراز بودن فلکه اصلی و فلکه هرزگرد، ورود آب به کابین آسانسور را بررسی می‌کند.

علت سوختن و خرابی درایو و برد آسانسور

آسانسورها ماشین‌های پیچیده‌ای هستند که قطعات متحرک متعددی دارند و هر یک از این قطعات می‌تواند باعث اختلال در کار کند و باعث از کار افتادن آسانسور شود. برخی از خرابی‌های مکانیکی رایج که بر آسانسور تأثیر می‌گذارند عبارتند از کابل‌های شکسته، درب‌های معیوب، موتورهای خراب و ترمزهای فرسوده. درایو آسانسور هم قطعه ای از آسانسور است که ممکن است دچار خرابی و سوختن شود. کارشناسان علت سوختن درایو آسانسور را این موارد میگویند:

  • روغن‌کاری نکردن سیم بکسل در زمان مشخص
  • افزایش آلودگی هوا و عملکرد نادرست موتور آسانسور
  • افزایش دمای سیم‌کشی‌های داخلی آسانسور
  • تراز نبودن فلکه اصلی و فلکه هرزگرد
  • اضافه بار و ظرفیت آسانسور
  • لرزش شاسی موتور آسانسور
  • عدم توازن بین ولتاژ تغذیه و موتور آسانسور
  • تنظیم نادرست موتور آسانسور
  • عملکرد ناقص بلبرینگ موتور
  • قرار نگرفتن سیم بکسل به شکل صحیح بر روی فلکه موتور
تعمیر برد آسانسور

تعمیر درایو آسانسور

عیب یابی و تعمیر خطاهای آسانسور برای حفظ ایمنی و راحتی کاربران آسانسور حیاتی است. رسیدگی سریع به مشکلات آسانسور نه تنها ایمنی را افزایش می‌دهد، بلکه اختلالات و تعمیرات پرهزینه را به حداقل می‌رساند و در نهایت به نفع ساکنان ساختمان و مدیران تأسیسات است که مشکلات آسانسور را سریع رفع نمایند. تعمیر درایو آسانسور هم یکی از این اقدامات است که باید به دست متخصص و در زمان مناسب صورت بگیرد. شما میتوانید با کارشناسان مجرب ما برای رفع مشکلات آسانسور در تماس باشید.

Super Admin
نظرات کاربران
ارسال نظر
ارسال

دسته بندی ها

آخرین مطالب

یو پی اس آسانسور چیست؟

یو پی اس آسانسور قطعه ای ضروری در زمان قطع برق میباشد چراکه در این شرایط اتصال برق و کارکرد آسانسور را تضمین میکند.

یو پی اس آسانسور چیست؟

بررسی علل بسته نشدن درب آسانسور

بسته نشدن درب آسانسور علل متفاوتی دارد که باتوجه به نوع درب آسانسور میتوانید عیوب آنرا بررسی کرد و نسبت به بهبود آن اقدام کنید.

بررسی علل بسته نشدن درب آسانسور

تابلو فرمان پله برقی

با استفاده از تابلو برق پله برقی، میتوان توقف و حرکت پله برقی را کنترل کرد به همین جهت تابلو برق پله برقی حائز اهمیت میباشد.

تابلو فرمان پله برقی

خرابی درایو آسانسور و تعمیر برد آن

درایو آسانسور وسیله ای است که در جهت کنترل حرکت آسانسور تاثیر میگذارد. این قطعه در بالا و پایین رفتن آسانسور تاثیر دارد. به همین جهت عیب یابی و رفع آن حائز اهمیت میباشد.

خرابی درایو آسانسور و تعمیر برد آن

لیست خطاهای پله برقی

شناخت خطاهای پله برقی و روش های پیشگیری از آنها، میتواند عملکرد پله برقی را بهبود ببخشد و ایمنی کاربران را تضمین کند.

لیست خطاهای پله برقی
یارا آویژه را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید