خانهوبلاگآموزشآشنایی با انواع پله برقی

آموزش

۱۴۰۳/۴/۱۲
830
آشنایی با انواع پله برقی

آشنایی با انواع پله برقی

انواع پله برقی باتوجه به فرم ساختمان و کاربرد آنها طراحی و اجرا میشوند.

معرفی انواع پله برقی

شرکت آسانسور کریس کراس اوتیس اولین بار در سال 1992 پله برقی را برای بهبود کارایی و در عین حال دسترسی آسان برای همه ایجاد کرد. ایده این بود که اگر دو گذرگاه متحرک در زوایای 90 درجه از یکدیگر عبور کنند، به افراد کمک می‌کنند تا بین پله‌های آن حرکت کنند. اما پله برقی چند نوع دارد؟ در ادامه مطالب با انواع پله برقی و نحوه کار هرکدام آشنا خواهیم شد تا در زمان خرید پله برقی تصمیم درستی بگیرید.

پله برقی متحرک

پله برقی متحرک یک سیستم حمل و نقل است که به طور خودکار عابران پیاده را حمل می کند. پله برقی متحرک اغلب به صورت جفت برای هر جهت نصب می شوند تا امکان حرکت بین پله برای عابر پیاده را فراهم کنند. آنها ممکن است در فرودگاه‌ها، استادیوم‌ها و سایر مکان‌های بزرگ که در آن‌ها جمعیتی از مردم می‌خواهند در جهت خاصی حرکت کنند، استفاده شوند.

پله برقی متحرک بر اساس همان اصل اولیه کار می‌کنند: آنها با زاویه‌ای نسبت به زمین با اصطکاک کمی حرکت می‌کنند. این باعث می شود کاربر نسبت به راه رفتن ساده روی آن، اصطکاک کمتری از روی زمین داشته باشد. نتیجه یک سواری نرم بدون صرف انرژی برای فشار دادن از زمین است.

پله برقی موازی

پله برقی موازی

پله برقی موازی، پله برقی است که در کنار پله برقی دیگری قرار دارد. دو پله برقی در یک جهت و با سرعت یکسان حرکت می کنند. این پله برقی ظرفیت را به خصوص در مناطق شلوغ مانند مراکز خرید یا ایستگاه های قطار افزایش می دهد. این نوع پله برقی می تواند افراد بیشتری را در واحد زمان جابجا کند تا یک پله برقی مستقیم بالا و پایین، زیرا تعداد پله‌هایی دارد که دو برابر بیشتر از پله‌های برقی مستقیم بالا و پایین است.

پله برقی کلاسیک

پله برقی کلاسیک قدیمی‌ترین نوع پله برقی است و هنوز هم در بسیاری از مکان‌ها استفاده می شود. آنها در یک راه پله تعبیه شده‌اند تا بتوانید مانند یک پله معمولی بالا یا پایین بروید. به آنها پله برقی پلکانی شیبدار یا پله‌های متحرک شیبدار نیز می گویند. آنها به ویژه برای مناطقی که فضا محدود است، مانند فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار، خوب هستند، زیرا فضای زیادی را اشغال نمی کنند.

پله برقی تسمه ای

پله برقی تسمه ای

اینها رایج‌ترین انواع پله برقی هستند. پله‌ها به شکل مستطیل چیده شده‌اند که لبه‌های بیرونی هر پله کمی خمیده است. این طراحی به مسافران اجازه می دهد تا با خیال راحت در دو طرف بایستند. پله‌ها دارای سوراخ هایی هستند که کابل‌ها از یک سر به سر دیگر کشیده شده و در هر انتهای پله برقی به موتورها متصل می شوند.

پله برقی منحنی

پله برقی خمیده یک ویژگی منحصر به فرد و چشم نواز در بسیاری از مراکز خرید و ساختمان‌های اداری است. پله برقی منحنی یک مسیر متحرک است که در وسط خمیده است. این پله برقی ها معمولا در فرودگاه ها، مراکز خرید، فروشگاه‌های بزرگ و سایر مکان‌های عمومی یافت می شوند.

مزیت پله برقی‌های منحنی این است که امکان استفاده بسیار موثرتر از فضا را نسبت به پله برقی‌های مستقیم فراهم می کند. به عنوان مثال، یک پله برقی منحنی می تواند همان حرکت عمودی را با فضای کف کمتر از یک پله برقی مستقیم انجام دهد. این به این دلیل است که شعاع منحنی باعث ایجاد قوس بلندتر از قوس ایجاد شده توسط یک پله برقی مستقیم می شود.

پله برقی معلولین

پله برقی‌های معلولین دو مجموعه پله هستند که هنگام حرکت به سمت بالا یا پایین در جهت متناوب هستند. این به مسافرانی که از ویلچر یا سایر وسایل حرکتی استفاده می کنند اجازه می دهد تا به طور مستقل از پله برقی بالا یا پایین حرکت کنند. پله‌ها عریض‌تر از پله‌های استاندارد هستند تا صندلی‌های چرخدار و اسکوترهای بزرگ‌تر را در خود جای دهند. یک پلت فرم در بالا و پایین پله برقی تعبیه شده است تا مسافران بتوانند با خیال راحت مسیر خود را تغییر دهند بدون اینکه از روی زمین خارج شوند.

پله برقی متقاطع و تاریخچه آن

پله برقی متقاطع

پله برقی‌های متقاطع نوع نسبتا جدیدی از پله برقی هستند که به طور فزاینده‌ای در شهرهای سراسر جهان محبوب می شوند. این پله برقی‌ها دارای دو راهروی متحرک هستند که در زوایای 90 درجه و در جهات مخالف یکدیگر را متقاطع می کنند و به مسافران اجازه می دهند به سرعت بین طبقات حرکت کنند. پله برقی‌های متقاطع بیشتر در ایستگاه‌های حمل و نقل، مراکز خرید، فرودگاه‌ها و مکان‌های دیگر استفاده می شود که بسیاری از افراد باید سریع و کارآمد از یک طبقه به طبقه دیگر بروند.

پله برقی صاف(رمپ برقی)

رمپ برقی را ممکن است در بسیاری از مناطق مانند فرودگاه ها برای جابه جایی مسافر یا بار، فروشگاه های زنجیره ای برای تسهیل جابه جایی چرخ های خرید و یا در بسیاری از مراکز تجاری برای افزایش سطح رضایت مشتری دیده باشید. این نوع پله برقی برای استفاده از سطوح هم‌تراز یا با اختلاف ارتفاع کم طراحی شده است.

هدف اصلی از طراحی پله برقی، انتقال موثر افراد از یک طبقه به طبقه دیگر است. پله برقی با حرکت مداوم خود به افراد این امکان را می دهد که بدون زحمت بین سطوح مختلف ساختمان حرکت کنند. به عنوان وسیله‌ای حیاتی برای حمل و نقل عمودی، به ویژه در فضاهای عمومی شلوغ مانند مراکز خرید، فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار عمل می کند. البته سرویس و تعمیر پله برقی را هرگز فراموش نکنید چراکه طول عمر مفید پله برقی به این امر بستگی دارد.

ادمین تکنوناطا
نظرات کاربران
ارسال نظر
ارسال

دسته بندی ها

آخرین مطالب

یو پی اس آسانسور چیست؟

یو پی اس آسانسور قطعه ای ضروری در زمان قطع برق میباشد چراکه در این شرایط اتصال برق و کارکرد آسانسور را تضمین میکند.

یو پی اس آسانسور چیست؟

بررسی علل بسته نشدن درب آسانسور

بسته نشدن درب آسانسور علل متفاوتی دارد که باتوجه به نوع درب آسانسور میتوانید عیوب آنرا بررسی کرد و نسبت به بهبود آن اقدام کنید.

بررسی علل بسته نشدن درب آسانسور

تابلو فرمان پله برقی

با استفاده از تابلو برق پله برقی، میتوان توقف و حرکت پله برقی را کنترل کرد به همین جهت تابلو برق پله برقی حائز اهمیت میباشد.

تابلو فرمان پله برقی

خرابی درایو آسانسور و تعمیر برد آن

درایو آسانسور وسیله ای است که در جهت کنترل حرکت آسانسور تاثیر میگذارد. این قطعه در بالا و پایین رفتن آسانسور تاثیر دارد. به همین جهت عیب یابی و رفع آن حائز اهمیت میباشد.

خرابی درایو آسانسور و تعمیر برد آن

لیست خطاهای پله برقی

شناخت خطاهای پله برقی و روش های پیشگیری از آنها، میتواند عملکرد پله برقی را بهبود ببخشد و ایمنی کاربران را تضمین کند.

لیست خطاهای پله برقی
شرکت تکنوناطا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید