خانهوبلاگتکنومگهزینه خدمات آسانسور بر عهده کیست؟

تکنومگ

۱۴۰۲/۵/۷
34226
هزینه خدمات آسانسور بر عهده کیست؟

هزینه خدمات آسانسور بر عهده کیست؟

هزینه سرویس آسانسور با مالک است یا مستاجر؟ این سوالی است که برای خیلی از مستاجرین یا مالکان پیش می‌آید. گاهی نیز دعواهای بزرگی برای این موضوع شکل می‌گیرد که حتی کار به شکایت می‌رسد. در اینجا می‌خواهیم یکبار برای همیشه به شما بگوییم که هزینه تعمیر آسانسور بر عهده مالک است یا مستاجر.

امروزه با پیشرفت صنعت ساختمان سازی و افزایش آپارتمان‌های چند طبقه، نیاز به آسانسور بیش از پیش حس می‌شود. اما همین آسانسورها گاهی مشکل ساز می‌شوند. یکی از مشکلات اساسی که مالکین و مستاجرین با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، پرداخت هزینه تعمیر آسانسور و نیز سرویس آسانسور و نگهداری از آن است.

هزینه تعمیر آسانسور برعهده کیست؟

خوشبختانه باید بگوییم قانون صراحتا به این موضوع پرداخته و جای هیچ شبیه‌ای باقی نگذاشته است. طبق قانون در تمام ساختمان‌های ایران، هزینه‌هایی همچون قبض آب، برق، گاز، حقوق سرایداری، نظافت ساختمان و برق راه پله و پشت بام، شارژ ماهیانه و همچنین هزینه تعمیرات آسانسور و سرویس ماهیانه آسانسور بر عهده تمامی ساکنین می‌باشد و باید بین آنها تقسیم شود. در زمانی که واحدی اجاره شده باشد، مستاجر می‌بایست تمام این هزینه‌ها را پرداخت نماید؛ زیرا او از تمامی این امکانات استفاده می‌کند.

آیا می‌توان هزینه سرویس و نگهدرای آسانسور را بر عهده مالک قرار داد؟

طبق قانون هزینه تعمیر آسانسور در آپارتمان و سرویس آسانسور، بر عهده مستاجر است. اما اگر در قرار داد اجاره ملک، بندی اضافه شود و در آن بند به موضوع پرداخت هزینه سرویس ماهیانه آسانسور توسط مالک ذکر شود، مالک مستلزم به پرداخت این هزینه می‌باشد.

امضای قرارداد اجاره خانه و ذکر پرداخت هزینه سرویس آسانسور توسط مالک

آیا ساکنین طبقه همکف باید هزینه خدمات آسانسور را پرداخت کنند؟

اختلاف دیگری که در بعضی از ساختمان‌ها پیش می‌آید، عدم پرداخت هزینه خدمات آسانسور مانند سرویس و نگهداری و تعمیرفوری آسانسور توسط ساکنین طبقه همکف یا اول است. ساکنین طبقات پایین آسانسور می‌گویند که از آسانسور استفاده نمی کنیم، آسانسور برای طبقات بالاتر است و اصلا ما نیازی بهش نداریم، پس چرا باید مبلغ خدمات آنرا پرداخت کنیم. در نگاه اول شاید حرف آنها منطقی به نظر برسد اما باید به این نکته توجه نمود که در سند ملک آنها داشتن آسانسور ذکر شده و همین موضوع موجب افزایش قیمت ملک آنها می‌شود.

همچنین طبق قانون 23 تملک آپارتمان ها، ساکنین هیچ طبقه‌ای اجازه ندارند هزینه‌ای از ساختمان را به دلیل استفاده نکردن پرداخت نکنند. قانون به هیچ عنوان توجیه استفاده نکردن آسانسور توسط ساکنین طبقات پایین را نمی پذیرد و درصورت عدم پرداخت، آنهارا متخلف نامیده و جریمه می‌کند. شاید این نکته عجیب باشد اما واحد‌هایی که کاملا خالی هستند و سالهاست مورد استفاده قرار نگرفته اند نیز باید هزینه‌های مذکور را پرداخت کنند.

هزینه تعویض قطعات آسانسور ساختمان بر عهده مالک است یا مستاجر؟

قطعات آسانسور با استفاده مداوم و در گذر زمان دچار فرسودگی و خرابی می‌شوند. این خرابی‌ها گاهی نیازمند تعویض قطعات اصلی و گران قیمت آسانسور می‌شود. اینک سوالی بیان می‌شود که هزینه تعویض قطعات آسانسور بر عهده کیست؟

طبق قوانین تعویض هیچگونه قطعه اصلی ساختمان و ملک بر عهده مستاجر نمی باشد. در واقع اگر بخواهیم موضوع را برای شما ساده کنیم باید بگوییم هر کاری در ساختمان که موجب افزایش ارزش ملک شود مربوط به مالک، و هزینه مواردی که مستاجر طی یکسال از آنها استفاده می‌کند بر عهده مستاجر است. به همین علت تعویض قطعات اصلی آسانسور موجب جدید شدن آسانسور و افزایش ارزش آن می‌شود، در نتیجه مالک باید هزینه آنرا پرداخت کند.

هزینه‌های دیگر مانند تزیین کابین آسانسور، بازسازی و نوسازی آسانسور نیز برعهده مالک است. موضوع حائز اهمیت این است که اگر مستاجر یا اقوامش آسیبی به ساختمان و آسانسور بزند، باید هزینه تعمیر و خسارت آنرا کامل پرداخت کند.

قوانین قرارداد اجاره خانه، هزینه تعویض قطعات آسانسور بر عهده مالک است.

در نهایت باید بگوییم که اگر زمانی با مستاجر یا مالک خود سر پرداخت هزینه‌ای به مشکل برخوردید، بهتر است ابتدا به صورت گفت و گوی منطقی و دوستانه مشکل را حل کنید و در صورت عدم حل شدن به شکایت بپردازید. زیرا شکایت زمان و هزینه زیادی از شما می‌گیرد و راه حل خوبی برای رفع مشکلات کوچک نیست.

تکنوناطا شرکت آسانسور در تهران است که در زمان سرویس ماهیانه خود میتوانید به تیم تکنوناطا اعتماد کنید. تفاوتی ندارد که شما آسانسور هیدرولیک داشته باشید یا هر نوع آسانسور دیگر، این تیم حرفه ای میتوانند در اسرع وقت مشکل آسانسور شما را حل کنند.

ادمین تکنوناطا
نظرات کاربران
غلام
۱۴۰۲/۹/۲۹

سرویس آسانسور هم جز هزینه هایی که به عهده مستاجر است

معصومه
۱۴۰۲/۹/۲۷

تعمیر برد اسانسور بر عهده کیست؟

علیرضا
۱۴۰۲/۷/۱۶

من قبلا درگیر این موضوع بودم هزینه های کلی و عمده تعمیرات ساختمان به عهده مالک هست اما هزینه های دوره ای و نگهداری و حتی هزینه های تعمیرات کوچک با مستاجر هست، ممنون از مطلب خوب و کاملی که منتشر کردید خدا قوت

حسن؟
۱۴۰۲/۵/۲۹

هزینه تعمیر آسانسور با کیست

Behrad
۱۴۰۲/۵/۷

من چند سال پیش خانه ای را اجاره دادم و به خاطر آشنا نبودن با این قوانین، تمام هزینه های سرویس آسانسور را خودم پرداخت کردم.

Sohrab
۱۴۰۲/۵/۷

تعویض قطعات جزئی هم بر عهده مالک است.

ارسال نظر
ارسال

دسته بندی ها

آخرین مطالب

فتوسل آسانسور و کاربرد های آن

سنسور چشمی یا فتوسل آسانسور یک قطعه الکترونیکی است که به عنوان یک حسگر برای جلوگیری از بسته شدن در هنگامی که شیئی یا فردی در بین در قرار دارد عمل می کند

فتوسل آسانسور و کاربرد های آن

بررسی آسانسور بدون چاله

آسانسور های بدون چاله، به جهت فضای کمی که اشغال میکنند، گزینه ای مناسب برای ساختمان هایی با متراژ کم میباشند.

بررسی آسانسور بدون چاله

نکات ایمنی در پله برقی

در زمان استفاده از پله برقی مانند هر وسیله برقی دیگر، باید به نکاتی توجه داشته باشید تا دچار دردسر و خطر نشوید.

نکات ایمنی در پله برقی

موارد ایمنی در آسانسور

خطراتی همواره در زمان استفاده از آسانسور میتوانند سلامت کاربران را به خطر بیندازند، اما با استفاده درست از آسانسور میتوانید ایمنی خود را تضمین کنید.

موارد ایمنی در آسانسور

آشنایی با انواع پله برقی

انواع پله برقی باتوجه به فرم ساختمان و کاربرد آنها طراحی و اجرا میشوند.

آشنایی با انواع پله برقی
شرکت تکنوناطا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید