تکنوناطا
02188738038
خانهوبلاگآموزشسیستم ترمز آسانسور

آموزش

۱۴۰۳/۳/۲۹
3200
سیستم ترمز آسانسور

سیستم ترمز آسانسور

سیستم ترمز آسانسور یکی از اصلی ترین المان ها در توقف آسانسور بشمار میرود از سقوط آسانسور جلوگیری میکند.

سیستم ترمز آسانسور

آسانسورها به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شده اند و حمل و نقل راحت را تضمین می کنند. با این حال، نگرانی اصلی همچنان ایمنی این سیستم‌های حمل و نقل عمودی، با تاکید بر اجزای ایمنی مانند سیستم های ترمز آسانسور است.

ترمز آسانسور در هنگام برق دار شدن، نیروی رانش الکترومغناطیسی دو طرفه ایجاد می کند که باعث می شود مکانیسم ترمز از قسمت چرخان موتور جدا شود. هنگامی که برق قطع می شود، نیروی الکترومغناطیسی ناپدید می شود. تحت تأثیر فشار اعمال شده فنر ترمز، ترمز از نوع اصطکاکی تشکیل می شود. ترمز یک وسیله ایمنی مهم آسانسور است. ایمنی و قابلیت اطمینان بودن آن یکی از عوامل مهم برای تضمین ایمنی کار آسانسور است.

اصل کار ترمز آسانسور

هنگامی که آسانسور در حالت استراحت است، جریانی از سیم پیچ موتور کششی و ترمز الکترومغناطیسی آسانسور عبور نمی کند. در این زمان، به دلیل اینکه هیچ جاذبه‌ای بین هسته آهنی الکترومغناطیسی وجود ندارد، لنت ترمز چرخ، ترمز را تحت تأثیر فشار فنر ترمز سفت می کند تا اطمینان حاصل شود که موتور نمی چرخد.

لحظه‌ای که موتور به صورت الکتریکی می چرخد، سیم پیچ در آهنربای الکترومغناطیسی ترمز، همزمان به جریان متصل می شود و نیروی مغناطیسی در هسته آن فعال می شود و به سرعت جذب می شود و بازوی ترمز را به حرکت در می آورد و به طور کامل از چرخ ترمز جدا میشود تا آسانسور بتواند کار کند. هنگامی که کابین آسانسور حرکت را متوقف می کند، موتور کششی قدرت را از دست می دهد و سیم پیچ در آهنربای الکترومغناطیسی ترمز نیز قدرت را از دست می دهد و نیروی مغناطیسی در هسته الکترومغناطیسی به سرعت ناپدید می شود. سپس هسته توسط بازوی ترمز تحت عمل فنر ترمز، تنظیم مجدد می شود و دوباره چرخ ترمز را نگه می دارد و آسانسور کار نمی کند.

نحوه عملکرد ترمز آسانسور

نحوه عملکرد ترمز آسانسور

ترمزهای آسانسور بر اساس یک اصل ساده کار می کنند. هنگامی که آسانسور در حال حرکت است، موتور نیروی لازم را برای بلند کردن یا پایین آوردن کابین فراهم می کند. در حالت عادی، ترمزها باز می مانند و به آسانسور اجازه می دهند آزادانه حرکت کنند. با این حال، چندین مکانیسم ایمنی برای محافظت از مسافران در مواقع اضطراری وجود دارد:

سیستم کشش

بسیاری از آسانسورهای مدرن از سیستم کششی استفاده می کنند و به نام آسانسور کششی شناخته میشوند، که شامل یک کابل متصل به کابین و وزنه تعادل است. ترمزها کابل را می گیرند و از حرکت خودرو جلوگیری می کنند.

گاورنر ایمنی

آسانسورها دارای گاورنر ایمنی هستند که در اصل وسیله ای حساس به سرعت است. اگر آسانسور خیلی سریع حرکت کند یا سرعت افت ناگهانی داشته باشد، گاورنر ایمنی ترمز را فعال می کند. اگر ایمنی درگیر شود، مسافران ناآگاه یک توقف بسیار سخت و بی ثبات کننده را احساس می کنند که احتمالاً منجر به صدماتی می شود.

قفل دربها

درهای آسانسور با ترمزها قفل می شوند و این اطمینان را می دهد که درها باز نمی شوند مگر اینکه آسانسور در طبقه مشخص شده ایمن باشد. این ترمزها همچنین می توانند آسانسور را در صورت عدم نگهداری صحیح یا طراحی آسانسور به شیوه نامناسب از بین ببرند و باعث از دست دادن تعادل یا آسیب دیدن مسافران شوند.

اهمیت سیستم ترمز آسانسور

به طور خلاصه، سیستم ترمز آسانسور بخش مهمی از ایمنی آسانسور است. این سیستم‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به سرعت از سقوط آزاد آسانسور جلوگیری کنند، اما با طراحی نادرست خود می‌توانند آسیب‌های بسیار جدی به مسافران آسانسور وارد کنند. در مورد ترمزها، آسانسورها مجهز به سیستم ترمز ایمنی هستند که در صورت قطع شدن کابل اصلی، از برخورد خودرو به زمین جلوگیری می کند. این یکی از نوآوری‌هایی بود که الیشا گریوز اوتیس با اختراع آسانسور مدرن در بیش از 150 سال پیش انجام داد.

کابین‌های آسانسور بین دو ریل راهنمای عمودی با دندانه های محکم تعبیه شده در تمام مسیر بالا حرکت می کنند. در صورت قطع شدن کابل، مکانیزم فنری قلاب‌هایی را که به دندانه‌های فلزی متصل می‌شوند بیرون می‌زند و کابین را به طور ایمن در موقعیت قفل می‌کند.

توصیه ما به شما این است که، برای خرید آسانسور حتما از شرکت‌های معتبر که در این زمینه فعال هستند، تحقیقات لازم را داشته باشید و بعد برای نصب اقدام نمایید و از کارشناسان فنی بخواهید که بازرسی‌های ماهیانه از آسانسور شما داشته باشند، تا در صورت وقوع خرابی در آن، فورا تعمیرات را انجام دهند تا سلامتی و ایمنی شما به خطر نیفتد. مجموعه تکنوناطا، باتوجه به سابقه درخشان خود درزمینه نصب و سرویس دوره ای آسانسور میتواند در تمام این پروسه همراه شما باشند.

Super Admin
نظرات کاربران
ارسال نظر
ارسال

دسته بندی ها

آخرین مطالب

قدم به قدم خرید آسانسور

قدم به قدم خرید آسانسور را همراه تکنوناطا باشید تا صفر تا صد مراحل و نکات خرید انواع آسانسور را مورد بررسی قرار دهیم.

قدم به قدم خرید آسانسور

بهترین موتور آسانسور

موتور آسانسور ازجمله اصلی ترین المان های تشکیل دهنده آسانسور بشمار میرود که عوامل متفاوتی در انتخاب بهترین موتور آسانسور تاثیر گذار هستند.

بهترین موتور آسانسور

یو پی اس آسانسور چیست؟

یو پی اس آسانسور قطعه ای ضروری در زمان قطع برق میباشد چراکه در این شرایط اتصال برق و کارکرد آسانسور را تضمین میکند.

یو پی اس آسانسور چیست؟

بررسی علل بسته نشدن درب آسانسور

بسته نشدن درب آسانسور علل متفاوتی دارد که باتوجه به نوع درب آسانسور میتوانید عیوب آنرا بررسی کرد و نسبت به بهبود آن اقدام کنید.

بررسی علل بسته نشدن درب آسانسور

تابلو فرمان پله برقی

با استفاده از تابلو برق پله برقی، میتوان توقف و حرکت پله برقی را کنترل کرد به همین جهت تابلو برق پله برقی حائز اهمیت میباشد.

تابلو فرمان پله برقی
یارا آویژه را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید