خانهوبلاگتکنومگتابلو فرمان آسانسور

تکنومگ

۱۴۰۳/۳/۲۲
2620
تابلو فرمان آسانسور

تابلو فرمان آسانسور

تابلو فرمان آسانسور نقش اصلی را در توقف، حرکت، باز و بسته شدن درب های آسانسور دارد که عموما درکنار درب آسانسور میتوانید به آن دسترسی داشته باشید.

تابلو فرمان آسانسور

آسانسورها بخشی جدایی ناپذیر از ساختمان‌های چند طبقه هستند که به افراد اجازه می دهند سریع بالا و پایین بروند. یکی از مهم‌ترین اجزای آسانسور تابلو فرمان آسانسور است که به مسافران اجازه می دهد طبقه مورد نظر خود را انتخاب کرده و سایر عملکردهای آسانسور را کنترل کنند.

تابلو فرمان آسانسور چیست؟

پانل کنترل آسانسور مجموعه‌ای از دکمه ها و سوئیچ‌ها است که به مسافران اجازه می دهد طبقه‌ای را که می خواهند بروند انتخاب کنند. به طور معمول، پانل در کنار دربهای آسانسور قرار دارد و شامل مجموعه‌ای از دکمه‌ها برای هر طبقه در ساختمان است. وقتی مسافر دکمه‌ای را فشار می دهد، آسانسور به آن طبقه حرکت می کند.

بررسی قطعات تابلو فرمان آسانسور

تابلو فرمان آسانسور شامل چه قطعاتی است؟ تابلو فرمان آسانسور بر اساس آسانسور و مشخصاتی که در بهترین آسانسور سازی ها تعیین شده است، به طور قابل توجهی متفاوت است. با این حال، برخی از اقلام استاندارد در تمام پانل‌های کنترل آسانسور وجود دارد:

دکمه های انتخاب طبقه

دکمه‌ای که شماره طبقه را نشان می دهد با فشار دادن روشن می شود. تعداد زیادی از دکمه‌های آسانسور شماره گذاری شده اند، اما تغییراتی نیز وجود دارد. دکمه طبقه‌ای که لابی روی آن قرار دارد، ممکن است با علامت "L" مشخص شود. یکی دیگر از تغییرات رایج برای دکمه لابی یک ستاره است. دکمه‌های زیرزمین یا طبقات زیرزمینی معمولاً با علامت B مشخص می‌شوند.

دکمه باز کردن درب

از دکمه باز کردن درب برای باز کردن مجدد درب های آسانسور هنگام بسته شدن استفاده می شود. پایین نگه داشتن این دکمه درب را برای مدت زمانی که دکمه فشار می دهید باز نگه می دارد.

دکمه بستن درب

دکمه بستن درب برای بستن فوری درهای آسانسور استفاده می شود.

دکمه نگه داشتن درب

که به آن دکمه تاخیر درب نیز می گویند، این دکمه برای بارگیری کالا یا چمدان مفید است. دکمه تأخیر درب، درب را برای مدت طولانی‌تری (معمولاً تا پنج دقیقه) باز نگه می‌دارد.

آشنایی با دکمه های ایمنی آسانسور

دکمه های ایمنی آسانسور در تابلو فرمان آسانسور

در ادامه به برخی دیگر از دکمه های تابلو فرمان آسانسور که مربوط به ایمنی و نکات اضطراری میباشد اشاره کرده ایم:

توقف های اضطراری

از توقف‌های اضطراری برای توقف ناگهانی گاری در مواقع اضطراری استفاده می شود. برخی از کلیدهای توقف از نوع فلیپ یا فشاری و کششی هستند. کابین آسانسور تا زمانی که دکمه یا سوئیچ تنظیم مجدد نشود، دوباره راه اندازی نمی شود.

آلارم اضطراری

زنگ هشدار اضطراری در آسانسور معمولاً به یک زنگ متصل است. هنگامی که دکمه فشار داده می شود زنگ به صدا در می آید تا به مردم هشدار دهد که شخصی در آسانسور گیر کرده است و به کمک نیاز دارد.

تلفن

معمولاً با تصویر یک تلفن مشخص می شود، این دکمه برای تماس با یک تکنسین برای کمک استفاده می شود. همچنین به مسئول تعمیر و نگهداری آسانسور، هشدار می دهد که مشکلی در آسانسور وجود دارد تا آنها بتوانند در اسرع وقت آن را برطرف کنند.

انواع تابلو فرمان آسانسور کدامند

انواع تابلو فرمان آسانسور

انواع تابلوهای کنترل آسانسور معمولاً به دو دسته کلی تقسیم می شوند: تابلوهای کنترل آسانسور دو سرعته و تک سرعته. بنابراین این موتورها می توانند با دو سرعت متفاوت کار کنند.

پنل فرمان دو سرعته

در پنل کنترل دو سرعته از موتورهای دو سیم پیچ برای آسانسور استفاده می شود، در این نوع پنل ها از آنجایی که موتور مستقیم راه اندازی می شود جریان راه اندازی بالایی دارند و طول عمر موتور نسبت به راه اندازی غیرمستقیم با استفاده از اینورتر کمتر است. علاوه بر این، جریان راه اندازی بالا باعث نوسانات ولتاژ شده و سایر مصرف کنندگان را تحت تأثیر قرار می دهد.

شروع حرکت آسانسور با استفاده از پنل فرمان دو سرعته با سرعت بالا بوده و پس از نزدیک شدن به مقصد ناگهان سرعت کاهش یافته و سرعت در مقصد صفر می شود. در این نوع آسانسورها تغییر سرعت کاملا محسوس بوده و کابین آسانسور دارای حرکات ناگهانی و لرزش نسبتاً شدید خواهد بود.

پنل کنترل آسانسور تک سرعته

پنل کنترل تک سرعته به لطف اینورتر یا کنترل سرعت موتور، حرکات بسیار نرم و راه اندازی آرام آسانسور را تسهیل می کند. این نوع پنل کنترل با تنظیم فرکانس، ولتاژ، سرعت و گشتاور در موتور، حرکات ناگهانی و سریع آسانسور را کاهش داده و آن را به آرامی و با سرعت تدریجی راه اندازی می کند.

با افزایش تدریجی ولتاژ، آسانسور به سرعت مدنظر خود می رسد و متوقف می شود. هنگام عبور از طبقات مختلف، سرعت آسانسور به آرامی تنظیم می شود و این تغییر ظریف، تاب خوردن و لرزش کابین را به حداقل می رساند.

تابلوی کنترل آسانسور عضو اصلی مجموعه تجهیزات الکتریکی یک سیستم آسانسور است که با سایر تجهیزات مرتبط بوده و وظیفه کنترل و فرمان دهی آنها را بر عهده دارد. به دلیل استفاده از نرم افزار در ساختار خود از انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردارند تا جایی که به صورت پیش فرض قابلیت راه اندازی بسیاری از امکانات را دارند.

Super Admin
نظرات کاربران
ارسال نظر
ارسال

دسته بندی ها

آخرین مطالب

فتوسل آسانسور و کاربرد های آن

سنسور چشمی یا فتوسل آسانسور یک قطعه الکترونیکی است که به عنوان یک حسگر برای جلوگیری از بسته شدن در هنگامی که شیئی یا فردی در بین در قرار دارد عمل می کند

فتوسل آسانسور و کاربرد های آن

بررسی آسانسور بدون چاله

آسانسور های بدون چاله، به جهت فضای کمی که اشغال میکنند، گزینه ای مناسب برای ساختمان هایی با متراژ کم میباشند.

بررسی آسانسور بدون چاله

نکات ایمنی در پله برقی

در زمان استفاده از پله برقی مانند هر وسیله برقی دیگر، باید به نکاتی توجه داشته باشید تا دچار دردسر و خطر نشوید.

نکات ایمنی در پله برقی

موارد ایمنی در آسانسور

خطراتی همواره در زمان استفاده از آسانسور میتوانند سلامت کاربران را به خطر بیندازند، اما با استفاده درست از آسانسور میتوانید ایمنی خود را تضمین کنید.

موارد ایمنی در آسانسور

آشنایی با انواع پله برقی

انواع پله برقی باتوجه به فرم ساختمان و کاربرد آنها طراحی و اجرا میشوند.

آشنایی با انواع پله برقی
شرکت تکنوناطا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید