خانهوبلاگتکنومگقفل درب آسانسور چیست؟

تکنومگ

۱۴۰۲/۹/۱
2970
قفل درب آسانسور چیست؟

قفل درب آسانسور چیست؟

قفل درب آسانسور یکی از قطعات جانبی آسانسور است که عملکرد بسته نگه داشتن درب کابین آسانسور در حین حرکت را بر عهده دارد.

قفل درب آسانسور چیست و چه کارایی دارد؟

قفل درب آسانسور یکی از قطعات جانبی آسانسور است که عملکرد بسته نگه داشتن درب کابین آسانسور در حین حرکت را بر عهده دارد، این قطعه از بسیاری از صدمات به آسانسور و کاربران آن جلوگیری میکند و باعث حفظ ایمنی بیشتر کاربر در آسانسور می شود.

تجهیز شدن آسانسور به قفل درب کابین آسانسور با توجه به صدمات و مشکلاتی که می تواند برای افراد ایجاد کند الزامی است، از طرفی نیز تعبیه این قطعه در آسانسور برای جلوگیری از حوادث مختلف مانند باز بودن درب آسانسور در هنگام حرکت و همچنین برخورد مسافران به دیواره های چاله آسانسور ضروری است. در هنگام نصب آسانسور، مجهز کردن آسانسور به قفل درب آسانسور یکی از نکاتی است که انجام میشود.

کاربرد قفل درب آسانسور

از عمده عملکردی که این قطعه ی مکانیکی در آسانسور دارد می توان به قفل و محکم کردن درب های کابین آسانسور اشاره کرد، کاربرد این قطعه به این صورت است که درب کابین را در حین حرکت آسانسور در طبقات بسته نگه می دارد تا کاربر آسانسور ایمنی کامل داشته باشد، همچنین در حرکت آسانسور هیچ اختلالی وارد نشود.

شاید کاربری این قطعه به نوعی ساده به نظر بیاید اما اهمیت عملکرد قفل درب آسانسور بسیار اهمیت دارد، قفل درب آسانسور با پیشرفت صنعت آسانسور دچار تغییرات بسیار زیادی شده که با توجه به نوع کاربری این قطعه و همچنین نوع درب های آسانسور، دارای انواع متفاوتی هستند.

از آنجایی که درب های آسانسور دارای انواع مختلفی و در بسته بندی های متفاوتی هستند، برای انتخاب و همچنین نصب قفل درب آسانسور باید به نوع درب کابین، نوع متریال کابین و همچنین کاربری آسانسور توجه داشته باشید.

قفل درب های آسانسور نیز دارای انواع مختلفی به نسبت نوع درب های کابین هستند؛ قفل درب های آسانسور بسته به نوع درب کابین انتخاب و نصب می شوند که دارای انواع مختلفی مانند : درب کابین آسانسور، درب کابین اتومات، درب کابین نیمه اتومات، درب لولایی آسانسور و همچنین درب طبقات اشاره کرد.

قفل درب آسانسور از جمله قطعاتی است که مانند گاورنر آسانسور در امنیت و افزایش ایمنی آسانسور، تاثیر بسزایی دارد و تجهیز این قطعه در آسانسور ضروری و الزامی به شمار می رود.

تاریخچه قفل درب آسانسور

همانطور که در ابتدای این مقاله به آن اشاره کردیم، قفل درب های آسانسور از گذشته تا به حال دچار تغییر و همچنین تحولات بسیاری شده که در ادامه قصد داریم به تحولات آن بپردازیم.

در دهه های 1940 الی 1960 میلادی، قفل های درب آسانسور به عنوان قفل های شیندلری ساخته و در بازار عرضه می شدند.

قفل های شیندلری را می توان از قفل های اولیه با نوع ساخت حفره ای یاد کرد، این نوع قفل ها در ابتدای سالهای ساخت فقط مخصوص به درب های لولایی بودند، اما در ادامه ی تولید، کاربرد آنها توسعه پیدا کرد و امروزه به مدل های پیشرفته تری با توجه به نوع کابین آسانسور تبدیل شده است.

برخلاف قفل های اولیه شیندلری که با کلید دو گوش باز می شدند، امروزه قفل های آسانسور برای باز شدن قفل های درب آسانسور از کلید های سه گوش استفاده می کنند.

از پرکاربرد ترین کلید قفل های درب آسانسور می توان به کلید 300، کلید 400، کلید 500 شیندلر، کلیدهای استوانه‌ای شیاردار، کلیدهای قفل درب سیلندری اشاره کرد

عملکرد قفل درب آسانسور

شاید برای شما نیز سوال پیش آمده باشد که قفل درب آسانسور به چه گونه ای کار می کند؟

نحوه ی کارکرد قفل درب آسانسور را می توان در افزایش سطح استاندارد و ایمنی بیشتر آسانسور برای کاربر خلاصه کرد، در واقع قفل درب آسانسور سبب حفظ ایمنی ساکنین ساختمان و کاربر آسانسور خواهد شد. اما ساز و کار این قطعه مکانیکی در آسانسور به چه صورت است؟

به طور کلی قفل درب آسانسور از یک ضامن قفل، زبانه قفل، بازویی و دو عدد سوئیچ تشکیل شده است و باز و بسته شدن این قفل به وسیله ی این دو میکروسوئیچ که در قفل تعبیه شده اند انجام می شود، سوئیچ اول در هنگام بسته شدن درب کابین آسانسور توسط پلاتین روی درب بسته می شود و باعث می شود تا برق در مدار فرمان آسانسور جاری شود، در این فاصله بعد از حرکت آسانسور و رسیدن آسانسور به طبقه ی مورد نظر، میکروسوئیچ دوم اتصال پلاتین و قفل را قطع میکند و این قطع اتصال سبب باز شدن قفل درب و در نتیجه باز شدن درب کابین آسانسور خواهد شد.

نحوه عملکرد قفل درب آسانسور

نحوه ی عملکرد درب آسانسور به چه شکل است؟

ایجاد هر نیرو از داخل آسانسور به بیرون از کابین آسانسور و مسیر چاله آسانسور به منظور خروج استفاده می شود و برای بسته شدن درب آسانسور در هنگام خروج، سوئیچی الکتریکی وجود دارد که بسته شدن درب کابین آسانسور را تضمین می کند.

در هنگامی که سیگنال باز شدن آسانسور توسط سنسور و قفل دریافت شود، درب کابین آسانسور توسط سیستم کنترلی، کنترل می شود و درب کابین باز یا بسته خواهد شد.

مزایای قفل درب آسانسور

به طور کلی می توان تجهیز آسانسور به قفل درب کابین را در بالا بردن امنیت و همچنین ایمنی آسانسور به شکل قابل توجهی مفید دانست، این قطعه ی مکانیکی یکی از چندین المان استاندارد و ایمنی آسانسور را تامین می کند و خطرات احتمالی و خسارات زیان آور را برای ساکنین ساختمان کاهش می دهد. مجهز کردن آسانسور به قفل درب آسانسور پس از سرویس دوره ای آسانسور یکی از نکاتی است که باید به آن توجه شود. علاوه بر افزایش ایمنی کاربران در آسانسور، قفل درب دارای برخی مزایایی است که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

کاهش خطرات به هنگام استفاده کاربر در آسانسور

اگر آسانسور به قفل درب آسانسور تجهیز شده باشد، احتمال وقوع حادثه های متفاوت مانند سقوط کاربران و همچنین برخورد مسافران به چاله آسانسور کاهش می یابد، در نتیجه قفل درب آسانسور سبب عدم بروز مشکلات زیان آور و خسارت های سنگین خواهد شد.

کنترل هزینه های وارده

قفل درب آسانسور با جلوگیری از ورود هرگونه اشیا و یا حیوانات مختلف می تواند سبب پایین آوردن هزینه های مرتبط با نگهداری آسانسور شود.

دارایی قابلیت سفارشی سازی

قفل های درب آسانسور می تواند با توجه به نوع کابین آسانسور به صورت سفارشی ساخته و تولید شود و با توجه به دسترسی و نوع کنترل مدیر ساختمان، استفاده از آسانسور را محدود کند.

افزایش عملکرد و کارایی آسانسور

مجهز بودن آسانسور به قفل درب می تواند سبب تسریع فرایند ورود و خروج کاربران و ساکنین ساختمان از آسانسور شود.

خطرات احتمالی و معایب قفل درب آسانسور

نکاتی که باید در رابطه با قفل درب آسانسور به آن توجه کنید! در کنار مزایای بسیاری که قفل درب آسانسور دارد، تعبیه و نصب قفل درب آسانسور نیاز به سری تعمیداتی دارد که در ادامه به معرفی و بررسی آنها میپردازیم؛ توجه داشته باشید که رعایت این نکات می تواند سبب افزایش عمر قفل درب آسانسور و همچنین کاهش خسارات وارده شود.

امکان بروز خطای فنی در مواقع اضطراری

در هنگامی که برق آسانسور به طور ناگهانی قطع می شود، ممکن است خطای فنی در قفل درب ایجاد شود، به این صورت که ممکن است در هنگام بروز قطعی برق آسانسور و یا قطع ناگهانی ولتاژ، قفل مکانیکی درب آسانسور برای حفظ ایمنس کاربران بسته شود و کاربران آسانسور قادر به خروج نباشند.

عدم کارایی درست در هنگام وجود نداشتن ولتاژ متناوب

در مواقع اضطراری و به هنگام داشتن جریان اتصالی در برق آسانساور، ممکن است قفل آسانسور دچار عدم کارایی و مشکل در فرایند باز کردن شود. این مشکل ممکن است ابتدا سبب محدودیت در استفاده ی قفل و همچنین تعمیر و یا تعویض قفل آسانسور شود که می تواند موجب بروز هزینه و یا خسارات شود.

تداخل در سیستم کنترل آسانسور

گاهی اوقات به دلیل مشکلات فنی که ممکن است برای قفل درب آسانسور پیش بیاید، در سیستم کنترل آسانسور تداخلی ایجاد شود و این مشکل سبب عدم برقراری ارتباط درست قفل الکترونیکی درب آسانسور با سیستم کنترل آسانسور شود؛ این مشکل می تواند سبب کندی فرایند باز و بسته شدن درب آسانسور و همچنین اتصالی در قفل شود.

نکات ضروری هنگام استفاده از قفل درب آسانسور

نکات مهم در تجهیز آسانسور به قفل درب آسانسور

در هنگام تجهیز آسانسور به قفل درب آسانسور باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟ همانطور که گفته شد، رعایت یک سری نکات در تجهیز و همچنین سرویس و نگهداری قفل درب آسانسور می تواند موجب افزایش عملکرد بهتر قفل درب و جلوگیری از خسارات و زیان های وارده باشد، در نظر داشتن این نکات توسط مدیر ساختمان و متخصص آسانسور بسیار ضرروی است، نکاتی که در ادامه مطالعه می کنید، شامل ضروراتی هستند که به شما کمک خواهند کرد.

  1. در هنگام تجهیز آسانسور به قفل درب آسانسور لازم است همه ی درب طبقات آسانسور به ابزار قفل شونده ی مکانیکی یا الکترونیکی مجهز باشند‌.
  2. در هنگام استفاده کاربران از کابین آسانسور و جابجایی، مکانیزم قفل به این صورت است که از باز شدن درب های در طبقات جلوگیری می شود.
  3. آسانسور حتما باید دارای قطعه ی کنتانت باشد، این قطعه ی مکانیکی از قفل بودن درب طبقات آسانسور در هنگام حرکت کابین آسانسور اطمینان حاصل می کند، و در صورت بسته بودن درب ها امکان حرکت و جابجایی به کابین داده می شود.
  4. تا زمانی که قفل درب حداقل ۷ میلی متر بسته نشده باشد، کابین آسانسور امکان حرکت نخواهد داشت.
  5. در صورت شرایط عادی و اضطراری زبانه ی قفل باید در جهت بسته شدن مایل باشد.
  6. در هنگام چک کردن قفل درب و سرویس آسانسور، مهم است که گرد و غبار به طور کامل از سطح قفل پاک شود، چون گرد و غبار ممکن است سبب عدم عملکرد صحیح قفل شود.

انواع قفل درب آسانسور موجود در بازار

همانطور که در ابتدای این مقاله از تکنوناطا به آن اشاره کردیم، در سالهای اولیه ای که قفل درب آسانسور ساخته می شد، این قفل ها روی درب های کابین آسانسور نصب می شدند و دارای دو حفره ۴ میلیمتری بودند، قفل های اولیه ی درب آسانسور، به اصطلاح قفل های شیندلری نام داشتند که با کلید های دو گوش باز می شدند؛ اما امروزه استفاده از قفل درب های آسانسور شیندلری دیگر متداول نیست و از قفل های سه گوش استفاده می شود.

قفل درب های سه گوش از پرکاربردترین نوع کلید های آسانسوری هستند که کلید های 300 و 500 شیندلر، کلید قفل های استوانه ای شیاردار و کلید قفل های سیلندری از دیگر این قفل ها هستند.

انواع قفل درب آسانسور

قفل های درب آسانسور، با توجه به نوع طراحی و تولید می تواند در دو نوع کلی عرضه شود، این دو نوع قفل شامل، قفل های مکانیکی درب آسانسور و قفل های الکترونیکی درب آسانسور هستند، توجه داشته باشید که این دو قفل با یکدیگر مکمل هستند و عملکرد مکمل با یکدیگر را دارند.

قفل مکانیکی درب آسانسور

قفل های مکانیکی در واقع ایمنی و امنیت افراد در آسانسور را تضمین می کنند، این قفل ها وظیفه دارند از بسته شدن کامل درب کابین آسانسور و همچنین برخورد های شدید درب اطمینان حاصل کنند.

قفل الکترونیکی درب آسانسور

قفل های الکترونیکی به گونه ای مکمل قفل های مکانیکی هستند و به همراه قفل های مکانیکی بر روی درب آسانسور تعبیه و نصب می شوند، قفل های الکترونیکی در هنگامی عملکرد دارند که قفل مکانیکی باز باشد.

قوانین نظارت بر قفل آسانسور

مانیتورینگ قفل درب آسانسور از لحاظ ایجاد استاندارد ها و ایمنی آسانسور بسیار مهم و ضرروی است. این سیستم در صورت چفت و بسته نشدن کامل قفل درب آسانسور، از جابجایی کابین و حرکت آسانسور جلوگیری می کند.

آسانسور های نصب شده ای که بعد از سال ۲۰۰۹ در ساختمان ها تجهیز شده اند، اغلب دارای سیستم نظارتی و مانیتورینگ هستند که در صورت بسته نشدن کامل قفل درب آسانسور، از حرکت کابین جلوگیری کنند، اما سیستم مانیتورینگ در سیستم های آسانسوری ۲۰۰۹ به قبل وجود ندارند.

طبق قوانینی که بر سیستم نظارتی آسانسور ها، آسانسور های نصب شده ی مرتبط با قبل از سال ۲۰۰۹، نیاز به بروز رسانی قفل ها دارند و آسانسور های نصب شده ی قدیمی تر نیز نیاز به تعویض و یا تغییرات در سیستم دارند.

به همین خاطر طبق قوانین وضع شده ی استانداردی، با توجه به وضعیت آسانسور مهم است که مدیر ساختمان، تعمیدات لازم برای ارتقای آسانسور و حفظ ایمنی بیشتر ساکنین انجام دهد، به این صورت که هنگامی که کنتاکت درب آسانسور باز باشد، از جابجایی آسانسور جلوگیری شود.

همچنین پیشنهاد می کنیم جهت جلوگیری از خسارات وارد بر سیستم های آسانسوری و با توجه به عواقب خطر آفرین و با هزینه ی بالای تخلفات آسانسوری، ابتدا با تکنسین و متخصصین با دانش فنی بالا مشاوره بگیرید و سپس سرویس های دوره ای و بازدیدهای فنی توسط تکنسین آسانسور را کاملا جدی بگیرید.

تکنوناطا با داشتن متخصصین حرفه ای در این زمینه می تواند شما را در داشتن یک سیستم آسانسوری بدون ایراد با داشتن بیشتر عملکرد کمک کند.

به همین خاطر ما به شما پیشنهاد می‌ کنیم از متخصصین ما در تکنوناطا کمک بگیرید، زیرا سرویس و نگهداری آسانسور یک تخصص فنی است و متاسفانه امروزه افراد زیادی بدون داشتن دانش لازم و تخصص کافی، سرویس ها و تعمیرات تخصصی آسانسور را انجام می دهند که این کار سبب یه خطر افتادن ایمنی کاربر و زیان های میلیونی خواهد شد.

اگر آسانسور توسط شخص متخصص سرویس نشود ممکن است برای صاحب ملک و یا کاربران ساختمان خسارت های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

نصب و تعمیر قفل درب آسانسور توسط متخصصین تکنوناطا

شرکت تکنوناطا با داشتن سابقه ی بالا در ارائه خدمات نصب، تعمیر آسانسور، سرویس و نگهداری آسانسور با داشتن بهترین متخصصین و تیم حرفه ای در زمینه ی نصب و سرویس آسانسور قادر به ارائه خدمات در بالاترین کیفیت به شما همراهان گرامی است؛ شما نیز می توانید قبل از تماس گرفتن با متخصصین و مشاوران ما در تکنوناطا با شماره ی ما تماس بگیرید و یا جهت پشتیبانی و اطلاع از خدمات به سایت تکنوناطا مراجعه کنید.

قفل درب آسانسور را می توان یکی از قطعات اصلی و الزامی آسانسور در نظر گرفت که در تامین ایمنی و بالا بردن استاندارد های سیستم آسانسور تاثیر بسیاری دارد.

این قطعه دارای انواع متفاوت و همچنین اجزای تشکیل دهنده ی متفاوتی است که هر کدام وظیفه ی باز یا بسته شدن آسانسور را بنا بر عملکرد آسانسور تضمین می کنند. عملکرد این قطعه با توجه به قوانین نظارتی بر سیستم آسانسور ها الزامی است و آسانسور فاقد این قطعه نصب نخواهد شد.

سوالات رایج در رابطه با قفل آسانسور

آیا بعد از سرویس آسانسور، قفل درب آسانسور را می توان تعمیر کرد؟

قفل درب آسانسور چون قطعه ای جانبی در سیستم آسانسور محسوب می شود، پس از مدتی ممکن است فرسوده شود و یا اینکه دچار نقص فنی شود، اما به طور کلی قفل درب آسانسور قابل تعمیر است.

تعمیر این قطعه به دلیل حساسیت بالایی که دارد باید حتما توسط متخصص و تکنسین آسانسور انجام شود.

قیمت قفل درب آسانسور چقدر است و چه بازه قیمتی دارد؟

بازه قیمتی قفل درب آسانسور را می توان در رنج 300.000 الی 2.000.000 میلیون تومان بسته به نوع، کیفیت و برند قفل درب در نظر گرفت.

چگونگی نحوه قفل درب آسانسور به چه صورتی انجام می شود و چگونه قفل درب آسانسور را قفل کنیم؟

قفل های درب به چهار صورتِ قطع برق آسانسور، از طریق کلید قفل داخل کابین آسانسور، کلید قفل بیرون از درب آسانسور، از طریق کلید خاموش و روشن آسانسور قطع می شوند که هر کدام شرایط مختص به خود را دارند.

هزینه نصب و تعبیه ی قفل درب آسانسور چقدر است؟

هزینه ای که برای نصب و تعبیه قفل درب آسانسور می توان در نظر گرفت، با توجه به نوع قفل، نوع آسانسور و هزینه ی نصب تعرفه ی متفاوتی دارد که اطلاعات و جزئیات مرتبط با آن را می توانید از مشاورین تکنوناطا کسب کنید.

ادمین تکنوناطا
نظرات کاربران
ارسال نظر
ارسال
برچسب ها

دسته بندی ها

آخرین مطالب

شیارهای کف پله برقی

شیار های کف پله برقی با هدفی خاص به این صورت طراحی و تولید شده اند؛ هدف از طراحی این شیارها ایجاد امنیت بیشتر کاربران میباشد.

شیارهای کف پله برقی

عجیب ترین پله برقی های دنیا

برخی از پله برقی هایی که ساخته شده اند لقب عجیب ترین پله برقی های دنیا را به خود گرفته اند.

عجیب ترین پله برقی های دنیا

وزنه تعادل آسانسور و کاربرد آن

وزنه تعادل آسانسور ازجمله قطعات اصلی آسانسور بشمار میرود.

وزنه تعادل آسانسور و کاربرد آن

نظافت پله برقی

پله برقی ازجمله وسیله هایی است که در روز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و باتوجه به این موضوع احتیاج به نظافت خواهد داشت.

نظافت پله برقی

استفاده اصولی از پله برقی

پله برقی ها، همانند تمام وسیله های الکترونیکی، دارای استهلاک است؛ علاوه بر نگهداری مناسب، نحوه استفاده درست از پله برقی میتواند تاثیر بسزایی در طول عمر پله برقی ها داشته باشد.

استفاده اصولی از پله برقی
شرکت تکنوناطا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید