خانهوبلاگتکنومگتابلو فرمان پله برقی

تکنومگ

۱۴۰۳/۶/۵
620
تابلو فرمان پله برقی

تابلو فرمان پله برقی

با استفاده از تابلو برق پله برقی، میتوان توقف و حرکت پله برقی را کنترل کرد به همین جهت تابلو برق پله برقی حائز اهمیت میباشد.

تابلو فرمان پله برقی

پله برقی مانند یک پلکان متحرک است که به افراد کمک می کند بین طبقات مختلف ساختمان بالا یا پایین بروند. انرژی آن با برق تامین می‌شود و دارای پله‌هایی است که به‌طور یکنواخت به حرکت در می‌آیند و به مسافران اجازه می‌دهد در صورت نیاز پیاده و سوار شوند. یکی از نکات جالب در مورد پله برقی‌ها این است که می توانند افراد را بدون توقف حمل کنند و از نظر ظرفیت مسافر نسبت به آسانسور کارآمدتر هستند.

تابلوی کنترل پله برقی یک مدار الکترونیکی است که تمامی عملکردهای پله برقی را مدیریت و نظارت می‌کند. کنترل پنل پله برقی سرعت، جهت، توقف و راه اندازی پله برقی را تنظیم می‌کند. همچنین سیستم‌های ایمنی پله برقی را کنترل می‌کند. به عنوان مثال، هنگامی که یک نقص یا خطر در پله برقی رخ می‌دهد، به طور خودکار پله برقی را متوقف می‌کند و زنگ خطر را به صدا در می‌آورد.

اجزای اصلی یک تابلو برق پله برقی

در ادامه برخی از اجزای اصلی تابلو برق پله برقی را مورد بررسی قرار داده ایم:

  • قطعات نمایشی: در بعضی از تابلوهای برق پله برقی، قطعات نمایشی مانند نمایشگرها (LED یا LCD) ممکن است برای نمایش اطلاعات مانند زمان روشنایی و وضعیت سیستم استفاده شوند.
  • محافظ‌ها: محافظ‌ها برای حفاظت از تابلو برق و اجزای داخلی آن در برابر برقراری دسترسی غیرمجاز، برقراری اتصالات نادرست و همچنین جریان‌های بیش از حد استفاده می‌شوند.
  • آی‌سی‌ها و میکروکنترلرها: این قطعات برای کنترل هوشمند تابلو برق پله برقی استفاده می‌شوند.
  • سوئیچ‌ها (کلیدها): سوئیچ‌ها برای کنترل روشنایی پله‌ها استفاده می‌شوند.
  • رله‌ها: رله‌ها برای کنترل جریان برق و تنظیم روشنایی پله‌ها استفاده می‌شوند.
  • تایمرها: این قطعات برای تنظیم زمان روشنایی و خاموشی پله‌ها استفاده می‌شوند.
  • سنسورها: سنسورها، مانند سنسورهای حرکتی، برای تشخیص حضور افراد در پله‌ها استفاده می‌شوند.
آشنایی با قطعات پله برقی

قطعات پله برقی

پله برقی‌ها، پله‌های متحرک جذابی هستند که اغلب در مراکز خرید، ساختمان‌های چند طبقه و فرودگاه‌ها می بینید. بسته به تقاضا و ساختار یک ساختمان، پله برقی‌ها می توانند طرح‌های مختلفی داشته باشند. انعطاف پذیری آنها چیزی است که آنها را بسیار محبوب می‌کند. آنها را می توان روی هم، کنار هم، خمیده، بلند یا کوتاه نصب کرد. پله برقی از قطعات زیر ساخته شده است:

سیستم درایو

سیستم درایو هندریل از چرخ دنده محور اصلی محور اصلی شروع می‌شود. یک نیروی محرکه به زنجیره محرک هندری واقع در چرخ دنده محور اصلی منتقل می‌شود که به نوبه خود باعث چرخش شفت محرک نرده می‌شود.

نرده سیستم

حرکت نرده توسط یک زنجیر متصل به چرخ دنده اصلی توسط یک سری قرقره امکان پذیر می‌شود. نرده در چهار بخش مجزا نصب میشود.

سکوهای فرود

اینها سکوهایی هستند که در بالا و پایین یک پله برقی قرار دارند. آنها سطوحی هستند که افراد قبل از سوار شدن بر پله برقی یا جایی که در آن پیاده می شوند، روی آنها قدم می‌گذارند. سکوی فرود از قسمت هایی روی سطح قابل مشاهده و بخشی در زیر سطح که برای کار پله برقی حیاتی است ساخته شده است.

خرپا

خرپا به نوعی بدنه وسیله نقلیه یک پله برقی است. این یک سازه فلزی توخالی است که مسیر پله برقی را نگه می‌دارد و چارچوب ساختاری یک پله برقی را تشکیل می‌دهد.

سیستم برق و کنترل

سیستم الکتریکی و کنترلی یک پله برقی مغز سیستم پله برقی است. این از مجموعه ای از دستگاه‌های الکترونیکی ساخته شده است که عملکرد آن را کنترل می‌کند. این شامل یک کنترلر، یک موتور، حسگرها و وسایل ایمنی است. سنسورها سیگنال هایی را به کنترل کننده می‌فرستند و سپس فرمان‌هایی را برای کنترل جهت پله برقی سرعت به موتور می‌فرستند.

نرده

به عنوان تکیه گاه عمل می‌کند. این دو طرف پله برقی است که از بالای پله ها تا نرده‌های ساخته شده از شیشه، پانل ها و فلز امتداد می‌یابد. نرده به عنوان یک عرشه پایین داخلی یا یک عرشه بلند داخلی ایجاد می‌شود.

روغن کاری خودکار

یک سیستم روانکاری خودکار در یک پله برقی وجود دارد که روغن را برای روانکاری زنجیره محرک اصلی، زنجیره پله و زنجیر محرک هندریل فراهم می کند. یک کنترل تایمر خودکار وجود دارد که می تواند "روشن" و "خاموش" را برای تنظیم میزان جریان روغن تنظیم کند.

سیستم ترمز

پله برقی مانند هر ماشینی که حرکت دارد دارای سیستم ترمز است. سیستم ترمز از سه روش ترمزگیری به شرح زیر استفاده می کند:

  • ترمز ماشین
  • سیستم ترمز محور محرک
  • ترمز شفت محرک اصلی

دستگاه های ایمنی

پله برقی دارای وسایل ایمنی بسیاری است که برای توقف خودکار پله برقی کار می‌کنند. این کار با قطع برق موتور و اعمال ترمز هنگام بروز مشکل انجام می‌شود. پس از اینکه دستگاه ایمنی پله برقی را متوقف کرد، تنها پس از رفع مشکل و رفع عیب، دوباره راه اندازی می‌شود.

مراحل ساخت تابلو برق پله برقی

مراحل عمومی ساخت تابلو برق پله برقی

مراحل ساخت تابلو برق پله برقی شامل موارد زیر میباشد:

  • بخش فلز و جوشکاری، همه قطعات تابلو برقی اول باید وارد مرحله برشکاری شوند تا به اندازه مد نظر برش داده شوند و بعد از آن وارد بخش‌های پانچ و خم کاری و مته کاری می‌شوند.
  • رنگ کاری، قطعات آماده شده پس از پرداخت کاری وارد قسمت رنگ کاری می‌شوند. دراین قسمت از رنگ‌های چرمی برای محیط بسته و از رنگ‌های ساده برای محیط باز استفاده میشود.
  • مونتاژ بدنه و اسکلت داخلی، در این مرحله همه قطعات رنگ شده به یکدیگر متصل می‌شوند.
  • مونتاژ الکتریکی، در این قسمت همه ادوات الکتریکی مانند فتوسل لامپ و شینه‌ها، فیوز، کلید، کنتاکتور، رله، روی اسکلت داخلی تابلو قرار میگیرند و اسکلت داخلی، روی پایه‌های داخلی تابلو نصب می‌شود.

پله برقی مانند هر وسیله الکتریکی و برقی دیگر نیاز به بازرسی ماهیانه دارد تا از خطرات مالی و جانی پیشگیری شود؛ با تعمیر به موقع پله برقی میتوانید از خطرات استفاده از این وسیله در امان باشید.

Super Admin
نظرات کاربران
ارسال نظر
ارسال

دسته بندی ها

آخرین مطالب

یو پی اس آسانسور چیست؟

یو پی اس آسانسور قطعه ای ضروری در زمان قطع برق میباشد چراکه در این شرایط اتصال برق و کارکرد آسانسور را تضمین میکند.

یو پی اس آسانسور چیست؟

بررسی علل بسته نشدن درب آسانسور

بسته نشدن درب آسانسور علل متفاوتی دارد که باتوجه به نوع درب آسانسور میتوانید عیوب آنرا بررسی کرد و نسبت به بهبود آن اقدام کنید.

بررسی علل بسته نشدن درب آسانسور

تابلو فرمان پله برقی

با استفاده از تابلو برق پله برقی، میتوان توقف و حرکت پله برقی را کنترل کرد به همین جهت تابلو برق پله برقی حائز اهمیت میباشد.

تابلو فرمان پله برقی

خرابی درایو آسانسور و تعمیر برد آن

درایو آسانسور وسیله ای است که در جهت کنترل حرکت آسانسور تاثیر میگذارد. این قطعه در بالا و پایین رفتن آسانسور تاثیر دارد. به همین جهت عیب یابی و رفع آن حائز اهمیت میباشد.

خرابی درایو آسانسور و تعمیر برد آن

لیست خطاهای پله برقی

شناخت خطاهای پله برقی و روش های پیشگیری از آنها، میتواند عملکرد پله برقی را بهبود ببخشد و ایمنی کاربران را تضمین کند.

لیست خطاهای پله برقی
یارا آویژه را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید