خانهوبلاگتکنومگلیست خطاهای پله برقی

تکنومگ

۱۴۰۳/۵/۳۰
820
لیست خطاهای پله برقی

لیست خطاهای پله برقی

شناخت خطاهای پله برقی و روش های پیشگیری از آنها، میتواند عملکرد پله برقی را بهبود ببخشد و ایمنی کاربران را تضمین کند.

لیست خطاهای پله برقی

مخترع پله برقی جسی رنو، در سال 1892، در نیویورک، ایالات متحده آمریکا بود. پس از تایید اختراع او، این وسیله رفاهی به تولید انبوه رسید و در بسیاری از اماکن پرتردد مثل فروشگاه ها، مراکز درمانی و ... استفاده شد. عملکرد یک پله برقی به لطف زنجیر موتور الکتریکی که یک چرخ دنده را حرکت می‌دهد انجام می‌شود و مانند چرخ‌های دوچرخه به هم متصل می‌شود. زنجیر به پله‌های نردبان متصل است. به این ترتیب، موتور دنده را حرکت می‌دهد. پله‌ها به هم متصل می‌شوند، بنابراین وقتی یک پله به انتهای مسیر می‌رسد، همان عملیات در زیر راه پله ادامه می‌یابد تا دوباره ظاهر شود. سرعت پله‌ها می تواند بسیار زیاد باشد. با این حال، از آنجا که آنها برای حمل و نقل افراد در نظر گرفته شده‌اند، هدف به حداقل رساندن خطرات است، بنابراین سرعت پله برقی هنگام حرکت یک سرعت مطمئنه است.

این روزها نصب و راه اندازی پله برقی در تمام مراکز تجاری، اداری و تفریحی دیده میشود. اما نگهداری از پله برقی و شناخت خطاهای آن، ازجمله المان هایی است که کمتر به آن توجه شده و در نتیجه ممکن است سبب ایجاد مشکلات و آسیب رسیدن به افراد شود. در ادامه این مقاله خطاهایی که ممکن است پله برقی دچار آن شود را مورد بررسی قرار داده ایم.

خطاهای مکانیکی پله برقی

خطاهای مکانیکی یا الکتریکی

پله برقی‌ها به وسیله قطعاتی پیچیده‌ا‌ی که در زیر سطح پیاده روی قرار دارند، نیرو و قدرت می‌گیرند. مشکلات الکتریکی و سیم کشی معیوب می‌تواند باعث خراب شدن پله برقی شود و پله برقی را متوقف کند و افرادی که در حال استفاده از آن هستند را متوقف کند و اگر باعث افتادن افراد شود به آنها صدمه وارد میکند.

خطاهای مربوط به سیستم کنترل و فرمان

تابلوی کنترل پله برقی یک مدار الکترونیکی است که تمامی عملکردهای پله برقی را مدیریت و نظارت می‌کند. کنترل پنل پله برقی سرعت، جهت، توقف و راه اندازی پله برقی را تنظیم می‌کند. همچنین سیستم‌های ایمنی پله برقی را کنترل می‌کند و اگر این قطعه دچار خرابی شود متاسفانه عملکرد پله برقی را دچار اختلال میکند.

خطا در سیستم ترمز

اینها سنسورهایی هستند که سطح و ارتفاع پله ها را اندازه گیری می‌کنند و از حرکت روان آنها اطمینان می‌دهند. اگر هر پله‌ای بیش از حد بالا یا خیلی پایین باشد، مانیتور پله برقی را متوقف می‌کند و زنگ هشدار را فعال می‌کند، زیرا این می‌تواند بر تعادل و ثبات کاربران تأثیر بگذارد. نشتی روغن هیدرولیک یا خطا در سوئیچ و فرسودگی ترمز می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی شود.

خطا در زنجیر، پله‌ها و سیستم حرکت

از اجزای اصلی حرکت پله‌برقی زنجیر، پله‌ها و تسمه‌ها هستند. خطا در هر کدام از این سه قطعه باعث ایجاد مشکل در حرکت پله برقی می‌شود.

خطا در تجهیزات ایمنی و حفاظتی

درب‌های اتوماتیک و دکمه توقف اضطراری و سنسورها و سوئیچ‌های ضربه از تجهیزاتی هستند که در صورت خطا و اشکال می‌توانند به مسافران آسیب بزنند.

تشخیص خطاهای پله برقی

روش‌های تشخیص خطا در پله‌برقی

برای تشخیص به موقع خطا در پله‌برقی و افزایش ایمنی پله برقی، باید حواستان به این موارد باشد:

  • آنالیز ارتعاشات: با استفاده از دستگاه‌های آنالیز ارتعاشات میتوانید ایرادات مکانیکی مختلف را تشخیص دهید.
  • انجام آزمون‌های غیرمخرب: با بهره گرفتن از مواردی مثل رادیوگرافی میتوانید وضعیت داخلی قطعات را بسنجید.
  • بازرسی بصری پله برقی: بازرسی قطعات گوناگون و بررسی نمودن وضعیت ظاهری آن‌ها برای تشخیص اشکالات احتمالی.
  • آزمون عملکردی پله برقی: با راه‌اندازی پله‌برقی همه قطعات را تست کنید و مشکلات احتمال را رفع نمایید.
  • بررسی کدهای خطا: بیشتر پله برقی هوشمند دارای سیستم کنترل میباشد که در زمان بروز خطا، کد خطای مربوطه را به کاربر نمایش می‌دهند.
  • تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط کارشناس فنی: اطلاعات ثبت‌شده روی سیستم کنترل در تشخیص خطا بسیار مفید و کاربردی خواهد بود.
  • اندازه‌گیری مقادیر الکتریکی: اندازه‌گیری ولتاژ و جریان و مقاومت الکتریکی قطعات گوناگون برای تشخیص خطاهای الکتریکی در پله برقی.

نکات ایمنی در تعمیرات پله‌برقی

انجام تعمیرات پله‌برقی مانند هر تعمیرات دیگری نیازمند رعایت نکات ایمنی است تا از بروز حوادث برای افراد در حین کار جلوگیری شود. مطمئنا آگاهی و التزام به رعایت نکات ایمنی در هنگام تعمیرات، قدمی مهم در پیشگیری از حوادث میباشد. نکات ایمنی در تعمیرات پله برقی عبارت است از:

  • رعایت فاصله مطمئن از قطعات در حال حرکت و گردان پله‌برقی ضروری است.
  • رعایت دستورالعمل‌های ایمنی کارگاهی در انجام تعمیرات پله برقی ضروری است.
  • استفاده از نردبان مخصوص و کمربند ایمنی هنگام کار در ارتفاع.
  • اطمینان از صحت نصب و اتصال قطعات قبل از راه‌اندازی مجدد پله برقی.
  • قطع برق پله‌برقی قبل از شروع کار.
  • نصب تابلوی هشداردهنده و جلوگیری از ورود افراد قبل از شروع کار تعمیرات.
  • استفاده از تجهیزات ایمنی مانند کفش و دستکش ایمنی، کلاه و عینک ایمنی هنگام تعمیرات پله برقی.
  • هنگام جوشکاری و برشکاری برای پله برقی، حتماً از ماسک، عینک و دستکش مخصوص استفاده نمایید.

پله برقی که به عنوان پلکان متحرک نیز شناخته می شود، وسیله ای برای حمل و نقل است که با استفاده از یک سیستم پیوسته عابران پیاده را انتقال میدهد. پله‌های برقی که معمولاً در یک شیب نصب می‌شوند، افراد را بدون زحمت از یک سر به سر دیگر منتقل می‌کنند. مسافران روی پله‌های متحرک در ورودی پله برقی می‌ایستند و پله‌ها در طول سفر همسطح می‌مانند. برای ایمنی و پشتیبانی مسافران، پله‌های برقی در دو طرف به نرده‌هایی مجهز شده‌اند که همگام با پله‌ها حرکت می‌کنند و به مسافران این امکان را می‌دهند که هنگام سواری روی آن‌ها نگه دارند.

Super Admin
نظرات کاربران
ارسال نظر
ارسال

دسته بندی ها

آخرین مطالب

یو پی اس آسانسور چیست؟

یو پی اس آسانسور قطعه ای ضروری در زمان قطع برق میباشد چراکه در این شرایط اتصال برق و کارکرد آسانسور را تضمین میکند.

یو پی اس آسانسور چیست؟

بررسی علل بسته نشدن درب آسانسور

بسته نشدن درب آسانسور علل متفاوتی دارد که باتوجه به نوع درب آسانسور میتوانید عیوب آنرا بررسی کرد و نسبت به بهبود آن اقدام کنید.

بررسی علل بسته نشدن درب آسانسور

تابلو فرمان پله برقی

با استفاده از تابلو برق پله برقی، میتوان توقف و حرکت پله برقی را کنترل کرد به همین جهت تابلو برق پله برقی حائز اهمیت میباشد.

تابلو فرمان پله برقی

خرابی درایو آسانسور و تعمیر برد آن

درایو آسانسور وسیله ای است که در جهت کنترل حرکت آسانسور تاثیر میگذارد. این قطعه در بالا و پایین رفتن آسانسور تاثیر دارد. به همین جهت عیب یابی و رفع آن حائز اهمیت میباشد.

خرابی درایو آسانسور و تعمیر برد آن

لیست خطاهای پله برقی

شناخت خطاهای پله برقی و روش های پیشگیری از آنها، میتواند عملکرد پله برقی را بهبود ببخشد و ایمنی کاربران را تضمین کند.

لیست خطاهای پله برقی
یارا آویژه را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید