خانهوبلاگآموزشآشنایی با شالتر آسانسور و کاربرد آن

آموزش

۱۴۰۲/۱۰/۱۷
1920
آشنایی با شالتر آسانسور و کاربرد آن

آشنایی با شالتر آسانسور و کاربرد آن

شالتر آسانسور یکی از قطعات آسانسور است که حریم حرکت کابین آسانسور را مشخص میکند.

از مهم ترین فاکتور هایی که یک آسانسور استاندارد و ایده آل باید داشته باشد، دارا بودن سیستم ایمنی آسانسور است‌، به این خاطر که کاربر در آسانسور باید بتواند تردد امنی را تجربه کند و علاوه بر ایمن بودن آسانسور سبب عدم بروز خطرات زیان آور خواهد شد؛ به همین منظور تکنسین ها و طراحان آسانسور با طراحی و تنظیم قطعات متفاوتی مانند شالتر های آسانسوری و پاراشوت و امنیت این سیستم را در هنگام نصب آسانسور تامین کرده اند.

شالتر آسانسور

شالتر آسانسور چیست؟ ازجمله قطعات آسانسور که سبب ایمنی بیشتر سیستم آسانسوری می شود، می‌ توان به شالتر آسانسور اشاره کرد؛ shulter یا میکروسوئیچ از قطعات مکانیکی آسانسور است که در چاله آسانسور تعبیه می‌شود؛ این قطعه در واقع جلو برخورد و یا سایش کابین آسانسور به دیواره ی چاله آسانسور را می گیرد و به نوعی از تنش آن نیز جلوگیری می‌ کند، به همین خاطر عملکرد این دستگاه را می توان مرتبط با ایمنی کاربر و بدنه ی کابین آسانسور دانست.

شالتر آسانسور دارای انواع متفاوتی است که بسته به مدل و نوع تابلو فرمان و ابعاد کابین، به تعداد مختلفی در آسانسور به کار می رود، در این مقاله ی کوتاه از تکنوناطا به بررسی عملکرد این قطعه و نحوه ی کارکرد آن پرداختیم، برای آشنایی بیشتر با این قطعه می توانید با ما همراه باشید.

علاوه بر این راجب هر یک از قطعات آسانسوری می توانید در سایت تکنوناطا مطالعه فرمایید، کارشناسان ما تمامی اطلاعات مرتبطی که شما به آن نیاز دارید را در قسمت وبلاگ های سایت تکنوناطا راجب تمامی قطعات آسانسوری و هر آنچه که در رابطه با صنعت آسانسور می باشد به صورت مختصر و مفید جمع آوری کرده اند، که شما می توانید از آنها بهره ببرید!

عملکرد و کاربرد شالتر آسانسور

شالتر آسانسور، میکروسوئیچ هایی هستند که در ابتدا و انتهای چاله آسانسور تعبیه می شود، که از خروج کابین آسانسور از محدوده حرکتی مجاز کابین آسانسور جلوگیری می‌ کنند و سبب عدم برخورد کابین آسانسور به سقف چاله و یا کف زمین خواهند شد.

عملکرد کلی این قطعه را می‌ توان جلوگیری از برخورد و یا سایش کابین آسانسور با سقف و کف چاله آسانسور و همچنین حفظ ایمنی کاربر و آسانسور دانست. هر میکروسوئیچ نصب شده دارای وظیفه ی متفاوتی است که عمده عملکرد آنها مرتبط با سیستم ایمنی آسانسور و فعال کردن آن است.

نام گذاری شالتر آسانسور

میکروسوئیچ آسانسور چیست؟ چرا شالتر آسانسور را میکرو سوئیچ مینامند؟ شالتر آسانسور به این دلیل میکرو سوئیچ نام دارد، که مانند یک کلید سوئیچ قطع و وصلی عمل می کند، عملکرد این قطعه به این صورت است که در اثر بر خورد کابین آسانسور با این قطعه، میکروسوئیچ سبب فعال شدن سیستم ایمنی آسانسور شده و جریان برق موتور آسانسور را قطع می کند، این قطع جریان سبب می شود تا کابین آسانسور از حرکت بایستد و توقف کند.

نحوه نصب شالتر آسانسور به چه صورت است؟ شالتر آسانسور بر روی ریل های آسانسور نصب می شود و مانند یک سنسور تشخیص، حرکت آسانسور را تشخیص می دهد‌، به این صورت این قطعه به خوبی می تواند از خروج کابین آسانسور از محدوده حرکتی مجاز، خودداری کند و ایمنی کاربر و آسانسور را حفظ کند.

نصب انواع شالتر آسانسور

نصب شالتر آسانسور

شالتر آسانسور به طور کلی دارای نصب آسانی است و توسط متخصصین آسانسور می تواند نصب شود؛ در هنگام نصب شالتر در آسانسور باید توجه داشت که شالتر آسانسوری نباید به صورت محکمی به ریل نصب شود، به این خاطر که ممکن است هنگام برخورد کابین آسانسور به قیچی شالتر، از محل نصب به صورت کلی جدا شود.

نصب نادرست شالتر باعث مختل شدن مدار ایمنی آسانسور می شود، به همین دلیل با وجود آسانی نصب این قطعه، روند تعبیه ی آن از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین خاطر شما می توانید جهت نصب درست آن با متخصصین ما در تکنوناطا تماس بگیرید، در صورت نیاز به نصب تراول کابل پیشنهاد می کنیم، متخصصین تکنوناطا را در این امر انتخاب کنید.

محدوده نصب شالتر آسانسور

تعداد شالتر های مورد نیاز در نصب، بسته به نوع تابلو فرمان می تواند متفاوت باشد، این میکروسوئیج ها را می توان از ۴ عدد تا ۶ عدد در ردیف های مختلف نصب و تعبیه کرد؛ برای مثال اگر تابلو فرمان آسانسور درایو دار باشد، ۴ عدد شالتر آسانسوری در هر ردیف قرار می گیرد‌؛ تعداد شالتر مورد نیاز در هر سیستم آسانسوری باید توسط تکنسین آسانسور تخمین زده شود، تا این قطعه در تعداد استانداردی در چاله آسانسور بکار رود.

وظیفه ی میکروسوئیچ در مدار سری ایمنی آسانسور

برای اینکه اهمیت این قطعه و نحوه ی عملکرد آن را بهتر بشناسید، مدار ایمنی آسانسور را در ادامه به طور مختصری شرح دادیم.

مدار سری آسانسور چیست؟ در مدار سری آسانسور، قطعات الکتریکی و الکترومکانیکی به صورت پی در پی و سری با یکدیگر اتصال دارند؛ در صورت بروز نقص فنی و یا قطعی مدار در یکی از این قطعات، مدار ایمنی فعال می شود و با ارسال سیگنال به تابلو فرمان آسانسور، سبب قطع جریان برق خواهد شد؛ این قطع جریان باعث توقف عملکرد موتور و در نتیجه سبب ایست کابین از حرکت می شود.

میکروسوئیچ به عنوان یک قطعه ی مهم در این مدار سری ایمنی، وظیفه ی ارسال سیگنال به این مدار را دارد؛ به این صورت که به عنوان کلید قطع و وصل، در صورت برخورد کابین به شالتر ها، فعال شده و سیگنال قطع شدن برق را به مدار سری می دهند.

کارکرد شالتر های آسانسور

شالتر های آسانسوری از لحاظ نوع عملکرد و کاربرد به موارد زیر دسته بندی می شوند که هر یک از آنها دارای وظیفه ی خاصی در سیستم ایمنی هستند. این شالتر ها به انواع شالتر حد بالا و پایین، شالتر دور انداز بالا و پایین، شالتر سرعت تند قطع کن بالا و پایین تقسیم بندی می شوند که هر کدام عملکرد مختص به خود را دارند.

دور ترین شالتر ها در چاله آسانسور، به عنوان حد مجاز حرکت کابین های آسانسوری و تعیین آن مورد استفاده قرار می گیرند؛ و شالتر هایی که در بین آنها در چاله آسانسور نصب می شوند وظیفه ی شناسایی حرکت کابین را بر عهده دارند، در بین این دو نوع شالتر، سوئیچ تند اندازی قرار می گیرد که به نسبت تعبیه ی آسانسور های درایو دار حذف خواهد شد.

انواع میکرو سوئیچ آسانسور

انواع میکروسوئیچ در آسانسور

شالتر آسانسور به دو نوع شالتر عقربه ای (شالتر پروانه ای آسانسور) و شالتر غلطکی تقسیم بندی می شود. که هرکدام کاربرد، مزایا و معایب خود را دارند. در ادامه به بررسی کامل انواع شالتر آسانسور پرداخته ایم.

شالتر عقربه ای یا پروانه‌ای آسانسور

این نوع شالتر مراحل نصب آسانی دارد، اما از معایب آن می توان به درصد بالای خرابی این مدل شالتر و همچنین عملکرد ضعیف تر آن به نسبت انواع دیگر شالتر های آسانسوری اشاره کرد. عملکرد شالتر های مدل پروانه ای به این صورت است که توسط یک میله ی ثابت که بر روی کابین نصب شده است، فعال می شود و در صورت فعال شدن به حالت پروانه ای یا عقربه ای باز شده و سپس تا زمان بازگشت کابین در همان حالت باقی می ماند. این میکروسوئیچ توسط لقمه آسانسور و یک بازوی آهنی به ریل های راهنمای آسانسور متصل می شود.

شالتر غلطکی آسانسور

این شالتر از دیگر انواع شالتر های آسانسوری است که بر روی کابین نصب می شود، شالتر غلطکی آسانسور شکلی شبیه به نبشی دارد و طول آن به ۱۲۰ تا ۲۰۰ سانتی متر می رسد. شالتر های غلطکی حالت فنری دارند و عملکرد آنها به این صورت است که تا هنگامی که فنر این میکروسوئیچ ها تحت فشار قرار بگیرد، مدار فرمان فعال نخواهد بود، اما با بازگشت تیغه ی نبشی مانند بر روی کابین، فنر این میکروسوئیچ به حالت اولیه باز می گردد و سبب فعال شدن دوباره ی مدار فرمان خواهد شد.

مزایای نصب شالتر های آسانسوری

تعبیه ی این میکروسوئیچ ها چندین مزایای مهم دارند که از این مزایا می توان به دقت بالای این میکروسوئیچ ها، نصب ساده، افت پایین ولتاژ، مقاومت بالای فیزیکی و مقاومت در برابر نویز و همچنین استفاده ی آنها در تمام مکان های صنعتی اشاره کرد.

قیمت شالتر آسانسور

از عوامل تاثیر گذار بر قیمت شالتر ها می توان به نوع، تعداد و نحوه ی عملکرد آنها اشاره کرد. بعنوان مثال قیمت میکروسوئیچ آسانسور غلطکی با قیمت شالتر پروانه ای آسانسور متفاوت خواهد بود؛ اما در کل قیمت زیادی ندارند، شما می توانید قیمت میکروسوئیچ ها را در سایت ها و فروشگاه های معتبر مشاهده کنید.

کلام آخر

در این مقاله از تکنوناطا سعی بر آشنایی بیشتر شما با این قطعه ی تخصصی شد، شالتر های آسانسوری جزئی از سیستم و مدار ایمنی آسانسور هستند که در چاله آسانسور تعبیه شده و مانع خروج و حرکت غیر مجاز کابین آسانسور از محدوده حرکتی مشخص آن می شوند؛ در این مقاله از تکنوناطا سعی بر آن شد که شما همراهان گرامی با نحوه کارکرد، و عملکرد این قطعه مهم از آسانسور بیشتر آشنا شوید.

برای اطلاعات بیشتر از نوع سرویس های دوره ای آسانسور، خرید شالتر آسانسور و همچنین نصب قطعات آسانسوری می توانید با کارشناسان ما در تکنوناطا همراه شوید. برای جلوگیری از بروز مشکلات در هنگام استفاده از آسانسور و یا توقف در طبقات پیشنهاد میکنیم تا با متخصصین ما در تکنوناطا تماس بگیرید، تیم متخصص و با تجربه‌ی شرکت تکنوناطا در زمینه طراحی، نصب، سرویس و نگهداری پله‌ برقی فعالیت می‌کند، و تضمین می‌کند که نیازهای شما بطور کامل برطرف خواهد کرد. برای اطلاعات بیشتر و هماهنگی با تیم فنی تکنوناطا، با شماره 02188766739 تماس حاصل فرمایید.

ادمین تکنوناطا
نظرات کاربران
ارسال نظر
ارسال
برچسب ها
نام دیگر شالتر آسانسور چیست؟
برخی افراد شالتر آسانسور را با نام میکروسوئیچ آسانسور میشناسند. شالتر آسانسور به این دلیل میکرو سوئیچ نام دارد، که مانند یک کلید سوئیچ قطع و وصلی عمل می کند.
چند نوع شالتر آسانسور در بازار وجود دارد؟
شالتر آسانسور به دو دسته اصلی، شالتر پروانه و شالتر غلطکی دسته بندی میشوند.
قیمت شالتر آسانسور به چه صورت است؟
قیمت شالتر آسانسور، بستگی به نوع شالتر مد نظر و برند آن دارد؛ پس ابتدا لازم است نوع شالتر مد نظر خود را انتخاب کنید.

دسته بندی ها

آخرین مطالب

شیارهای کف پله برقی

شیار های کف پله برقی با هدفی خاص به این صورت طراحی و تولید شده اند؛ هدف از طراحی این شیارها ایجاد امنیت بیشتر کاربران میباشد.

شیارهای کف پله برقی

عجیب ترین پله برقی های دنیا

برخی از پله برقی هایی که ساخته شده اند لقب عجیب ترین پله برقی های دنیا را به خود گرفته اند.

عجیب ترین پله برقی های دنیا

وزنه تعادل آسانسور و کاربرد آن

وزنه تعادل آسانسور ازجمله قطعات اصلی آسانسور بشمار میرود.

وزنه تعادل آسانسور و کاربرد آن

نظافت پله برقی

پله برقی ازجمله وسیله هایی است که در روز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و باتوجه به این موضوع احتیاج به نظافت خواهد داشت.

نظافت پله برقی

استفاده اصولی از پله برقی

پله برقی ها، همانند تمام وسیله های الکترونیکی، دارای استهلاک است؛ علاوه بر نگهداری مناسب، نحوه استفاده درست از پله برقی میتواند تاثیر بسزایی در طول عمر پله برقی ها داشته باشد.

استفاده اصولی از پله برقی
شرکت تکنوناطا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید