خانهوبلاگآموزشهر آنچه که درباره سیم بکسل آسانسور باید بدانید!

آموزش

۱۴۰۲/۴/۱۳
2513
هر آنچه که درباره سیم بکسل آسانسور باید بدانید!

هر آنچه که درباره سیم بکسل آسانسور باید بدانید!

آسانسور از کنار هم قرار گرفتن قطعات و اجزا مختلفی تشکیل شده است که یکی از مهم ترین اجزای آن سیم بکسل می‌باشد. در واقع کل آسانسور وابسته به سیم بکسل است و آسانسور بدون سیم بکسل مثل قایق بدون پارو است. در ادامه مطلب به شرح 0 تا 100 سیم بکسل خواهیم پرداخت.

قبل از آنکه به شرح سیم بکسل آسانسور بپردازیم، بهتر است توضیحی راجب خود خود سیم بکسل برای شما بیان کنیم. در واقع سیم بکسل متشکل از تعدادی سیم فولادی به همراه یک مغزی است. در آسانسور سیم بکسل از طرفی به کابین و طرفی دیگر به وزنه تعادل متصل می‌باشد. نیروی محرکه آسانسور به وسیله موتور به سیم بکسل منتقل می‌شود و کابین را جابه جا می‌کند. برای آشنایی بیشتر با سیم بکسل در آسانسور و نقش آن، مارا در ادامه مقاله همراهی کنید.

کارایی سیم بکسل

سیستم آسانسور دارای قطعات بسیاری من جمله قطعات مکانیکی و الکتریکی است که یکی از اصلی ترین آنها قطعه ی سیم بکسل می باشد، سیم بکسل آسانسور را می توان اصلی ترین قطعه ی سیستم آسانسور بعد از موتور آسانسور اشاره کرد که کارایی و عملکرد حیاتی آسانسور را پس از این قطعه برعهده دارد؛ همانطور که از نام این قطعه پیداست، سیم بکسل آسانسور یک رشته سیم فولادی ست که در داخل این رشته سیم ها، یک مغزی با متریال مختلف وجود دارد؛ این سیم حائل اتصال کابین آسانسور با وزنه تعادل آسانسور می باشد، که کارایی و عملکرد آن را قصد داریم در ادامه بررسی کنیم، پس در ادامه ی این مقاله با تکنوناطا همراه باشید.

نحوه ساخت سیم بکسل چگونه است؟

سیم بکسل در واقع از کنارهم قرار گرفتن سیم‌های مفتول فولادی دور یک مغزی تشکیل شده است. یکی از مدل‌های پرکاربرد آن دارای 8 رشته است که هر رشته از 19 مفتول تشکیل شده است. شاید برایتان جالب باشد که برای ساخت سیم‌های بکسل، فولاد را با دمای بالایی گرما داده و آنرا با درصد کربن مشخص تحت کشش قرار می‌دهند و آنرا به شکل مفتول در می‌آورند.

ساختار سیم بکسل آسانسور

سیم بکسل آسانسور چیست؟

سیم بکسل های آسانسور، رشته سیم هایی با متریال فولاد و کامپوزیت می باشند که به صورت مجزا و یا به هم پیچیده شده، طراحی و اجرا می شوند؛ این سیم ها به طور معمول دارای ۱۵۰ رشته سیمی هستند که بسیار انعطاف پذیر بوده و همچنین مقاومت بالایی دارند، ساختار سیم بکسل ها به گونه ای است که رشته های سیمی و مفتولی آن، در حول مغزی با جنس فولاد و یا الیاف طبیعی پیچیده می شوند.

سیم بکسل در همه ی آسانسور ها کاربرد ندارد و استفاده آن به آسانسورهای کششی خلاصه می‌شود. آسانسورهای کششی معمولا در ساختمان‌های بیش از 3 طبقه استفاده می‌شوند و به همین علت جنس سیم‌های بکسل باید به قدری محکم باشد که حتی بتواند کابین پر از مسافر را در یک برج هم جابه جا کند. از معمول ترین سیم بکسل های موجود در صنعت آسانسور می توان به سیم بکسل کششی اشاره کرد.

نحوه عملکرد سیم بکسل در آسانسور

برای اینکه عملکرد سیم بکسل را به درستی متوجه شوید ابتدا به بررسی حرکت آسانسور میپردازیم. آسانسور ها به دو صورت حرکت می کنند، این حرکت و جابجایی می تواند به سمت بالا و سمت پایین انجام شود؛ حال این حرکت به کمک سیم بکسل در بین طبقات انجام میشود. در واقع سیم بکسل با اتصالی که بین کابین آسانسور و وزنه تعادل دارد، نیرو محرکه ی آسانسور به وسیله موتور را به کابین آسانسور منتقل می کند. سیم بکسل ها به طور معمول در ساختمان هایی با تعداد طبقات بالاتر از ۵ طبقه استفاده می شوند.

سیم بکسل در  آسانسور باعث ایجاد تعادل بین کابین و وزنه تعادل  آسانسور می‌باشد. وقتی شما دکمه آسانسور را فشار می‌دهید، فلکه موتور سیم بکسل را به حرکت در می‌آورد و کابین آسانسور جابه جا می‌شد.

انواع سیم بکسل‌های آسانسور

سیم بکسل‌های آسانسور بسته به شرایط آب و هوایی متفاوت می‌باشند و مهندس طراحی آسانسور با تست‌هایی که انجام می‌دهید بهترین گزینه را برای استفاده در  آسانسور مورد نظر پیدا می‌کند. در ادامه به شرح هر یک از سیم بکسل‌های مورد استفاده در آسانسور خواهیم پرداخت.

سیم بکسل مفتول فولادی بدون روکش

سیم بکسل مفتول فولادی بدون روکش یکی از پرکاربردترین بکسل‌های مورد استفاده در  آسانسور می‌باشد. این سیم بکسل دارای روکش ضد زنگ نمی باشد و در محیط‌های مرطوب اصلا مناسب نیست. در صورت استفاده از سیم بکسل مفتول فولادی در هوای مرطوب ممکن است با مشکلات هزینه بری از جمله زنگ زدی سیم بکسل و نیاز به تعویض آن روبه رو شوید.

سیم بکسل آسانسور درون کار

مفتول فولادی استیل

بعضی از نقاط ایران دارای آب و هوای گرم و مرطوب هستند. بهترین جنس سیم بکسل  آسانسور برای استفاده در این مناطق، مفتول فولادی استیل می‌باشد. این سیم بکسل می‌تواند در برابر گرما و رطوبت مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

سیم بکس مفتول فولادی گالوانیزه

سیم بکسل مفتول فولادی گالوانیزه در واقع مقاوم‌ترین نوع سیم بکسل در برابر رطوبت می‌باشد. این مفتول که نسبت به سایر قیمت بیشتری هم دارد خیال شمارا بابت زنگ نزدن راحت می‌کند. از مفتول فولادی گالوانیزه عموما در محیط‌های بسیار مرطوب استفاده می‌کنند.

سیم بکسل از نظر بافت به چند دسته تقسیم می‌شود؟

سیم بکسل از لحاظ بافت به 4 دسته تقسیم می‌شود و این دسته بندی اهمیت بالایی دارد. در واقع این نوع بافت سیم بکسل است که از باز شدن و پاره شدن سیم جلوگیری می‌کند. دسته بندی سیم بکسل از نظر بافت عبارت است از بافت استاندارد، بافت سیل، بافت وارینگتون و بافت فیلر که توضیحات بیشتر در ادامه برای شما بیان شده است.

سیم بکسل از نوع بافت استاندارد

مهم‌ترین ویژگی بافت استاندارد، انعطاف پذیری بسیار بالای آن می‌باشد. هم اندازه بودن قطر مفتول ها نیز ویژگی این نوع سیم بکسل می‌باشد. سیم بکسل از نوع بافت استاندارد دومین سیم بکسل از نظر کاربرد و استفاده می‌باشد.

بافت سیل در سیم بکسل

امروزه بیشتر سیم بکسل ها در جهان از نوع بافت سیل می‌باشند. عمر این سیم بکسل ها به علت داشتن سیم‌های خارجی بزرگ و سطح فلزی مقاوم، در برابر سایدگی طولانی تر می‌باشد. از سیم بکسل با بافت سیل عموما در آسانسورهای با ظرفیت متوسط و سرعت پایین استفاده می‌کنند. همچنین مفتول‌های بیرونی این نوع از سیم بکسل بسیار ضخیم می‌باشد.

بافت وارینگتون

سیم بکسل از نوع بافت وارینگتون حدود 30 درصد مقاوم تر از بافت سیل است و از سیم‌های نازک ولی با تعداد بیشتر در ساختار آنها استفاده می‌شود. ردیف بیرونی این بافت ترکیبی از کنار هم قرار گرفتن مفتول‌های نازک و ضخیم به صورت یکی در میان است؛ این ساختار باعث شده وارینگتون انعطاف پذیری بالاتری نسبت به بافت سیل داشته باشد.

انواع بافت در سیم بکسل

بافت فیلر در سیم بکسل

بافت فیلر در سیم بکسل بسیار به بافت وارینگتون شبیه می‌باشد. با این تفاوت که ضخامت همه ی مفتول ها یکسان است. یک تفاوت دیگر نیز بین فیلر و وارینگتون وجود دارد، آن هم وجود مفتولی نازک در بین ردیف خارجی و داخلی به نام فیلر است. این نوع بافت دارای انعطاف و مقاومت بسیار زیادی می‌باشد.

انواع مغز سیم بکسل

اگر یادتان باشد در ابتدای مقاله گفتیم سیم‌های مفتول به دور یک مغزی کشیده شده اند. هم اکنون می‌خواهیم بگوییم که خود این مغز نیز با دو جنس مختلف تولید می‌شود که عبارت اند از

  • مغز کنف: مغز کنف در سیم بکسل‌های سبک و با سرعت پایین کاربرد دارد.
  • مغز فولاد: مغز فولاد در سیم بکسل‌های سینگین و با سرعت بالا کاربرد دارد.

چرا و چگونه باید سیم بکسل را روغن کاری کنیم؟

روغن کاری سیم بکسل به هدف جلوگیری از زنگ زدی و روان شدن آن انجام می‌شود. روغن کاری آسانسور باید به طور منظم و در زمان سرویس دوره ای آسانسور انجام شود تا بتواند در طول افزایش دوام و طول عمر سیم بکسل تاثیر بگذارد و هزینه های جانبی تعمیر آسانسور کاهش یابد.

برای روغن کاری آسانسور پیشنهاد می‌کنیم از روغن گیاهی به جای روغن گریسی استفاده کنید. زیرا در سیم بکسل به راحتی نفوذ می‌کند و می‌تواند از تمام قسمت‌های آن در برابر زنگ زدی مقاومت کند. در روغن کاری سیم بکسل آسانسور ابتدا از جایی شروع می‌کنیم که سیم بازتر است و سپس با حرکت دادن فلکه موتور، بقیه سیم بکسل را نیز به طور دقیق روغن کار می‌کنیم.

لازم به ذکر است که به هیچ عنوان نباید روغن کاری آسانسور سمبل شود و حتما باید توسط شخصی مجرب و به طور خیلی دقیق انجام شود. همچنین قبل از نصب سیم بکسل نیز می‌بایست روغن کاری اولیه انجام شود. نکته قابل توجه دیگر این است که روغن کاری زیاد نیز اصلا برای سیم بکسل  آسانسور مفید نبوده و باعث سرخوردن سیم می‌شود.

روغن کاری سیم بکسل آسانسور

دوام و عمر مفید سیم بکسل آسانسور

دوام سیم بکسل در وهله اول به نوع متریال سپس به بافت به کار رفته در سیم بکسل بستگی دارد، از دیگر معیار هایی که در عمر سیم بکشل موثر است می توان به سرویس دوره ای آسانسور اشاره کرد، که اگر این سرویس های دوره ای به طور منظم توسط متخصص های آسانسور انجام شود، می تواند بین ۵ تا ۱۲ سال عمر داشته باشد ؛ یکی از عواملی که می تواند در دوام و مقاومت بهتر سیم بکسل آسانسور نقش داشته باشد، روغن کاری سیم بکسل آسانسور است، روغن کاری سیم بکسل به منظور عدم زنگ زدگی سیم بکسل و جابجایی روان تر آسانسور انجام می شود.

ابعاد سیم بکسل های آسانسور

سیم بکسل ها دارای ابعاد متفاوتی هستند که بسته به نوع هر برند، ابعاد متفاوتی دارند، این سیم بکسل ها دارای اندازه های ۶، ۶ و نیم، ۸، ۱۰ و ۱۱ است که واحد اندازه گیری این سیم بکسل ها بر واحد میلی متر میباشد.

سیم بکسل نمره ۸ : این نوع سیم بکسل ها دارای دوام بالا و فرسایش و کشیدگی پایینی هستند، سیم بکسل های نمره ۸ در صنایع مختلف کارایی دارند و سبب افزایش ایمنی آسانسور خواهند شد.

سیم بکسل نمره ۱۰ : این نوع سیم بکسل ها، استفاده‌ی بسیار بالایی در انواع صنعت ها دارند و پر مصرف ترین نوع سیم بکسل از لحاظ ابعاد می باشد، سیم بکسل های نمره ۱۰ دارای مغزی کنفی هستند که انعطاف بسیار بالایی نیز دارند و در آسانسور های کششی به طور معمول استفاده می شوند.

انتخاب مناسب‌ترین سیم بکسل برای آسانسور

سیم بکسل ها یکی از اصلی ترین قطعات سیستم آسانسور هستند که عملکرد جابجایی آسانسور را برعهده دارند، به همین دلیل در نظر گرفتن چندین معیار می تواند در انتخاب یک سیم بکسل با دوام بالا تاثیر گذار باشد، این معیار های انتخابی شامل:

  • ارتفاع و یا طول حرکت کابین آسانسور
  • نوع نصب موتور
  • نوع شیار موتور و فلکه هرزگرد

توجه نمایید. همچنین حتما باید اینکار را به یک شرکت معتبر بسپارید تا در هنگام پایان کار ساختمان یا گرفتن استاندارد ادواری آسانسور به مشکل نخورید. در ادامه بررسی خواهیم نمود که برای چه نوع  آسانسور کدام سیم بکسل مناسب تر است.

آسانسور با ارتفاع پایین تر از 30 متر و سرعت کمتر از 2 متر بر ثانیه

این نوع را آسانسور کوتاه می‌دانند که موتور به صورت 1-1 نصب می‌شود. موتور دارای شیار V شکل و فلکه کششی بزرگی می‌باشد. بهترین سیم بکسل برای این آسانسور، مغز کنفی با 8 رشته 19 مفتولی (8*19) است. حال اگر شیار ها به صورت U شکل باشد و یا فلکه کششی موتور بزرگ نباشد، مناسب‌ترین نوع سیم بکسل، مغز کنفی با بافت وارینگتون است.

آسانسور با ارتفاع بیشتر از 30 و کمتر 60 متر و نهایت سرعت 4 متر بر ثانیه

برای این نوع از  آسانسور سیم بکسل با 8 رشته و مغز فولادی را پیشنهاد می‌کنیم. یکی از معروف‌ترین برند‌های سیم بکسل گوستاوولف می‌باشد، که این محصول را پرفروش‌ترین محصول خود نامیده است.

آسانسور با ارتفاع بیش از 60 و سرعت بیش از 4

این نوع  آسانسورها با نام آسانسور بلند نیز شناخته می‌شوند. برای این  آسانسور سیم بکسل 8 رشته مغز فولادی استفاده می‌شود که توانایی حمل کابین سینگین را در ارتفاع و سرعت بالا داشته باشد.

انواع برند های سیم بکسل

بسیاری از سازندگان و نصاب های آسانسور به منظور بالا بردن ایمنی کاربر و همچنین دوام بهتر سیستم آسانسور، از برند های مطرح در سیم بکسل استفاده می کنند که این برند ها همگی برند های تولید کننده آسانسور هستند. از جمله این برند های مطرح می توان به وایر کره، الفانت کره و گوستاوولف آلمان اشاره کرد.

  • سیم بکسل گوستاوولف: این سیم بکسل آلمانی، در ایران موجود است و آن را می توان یکی از بهترین برند های سیم بکسل معرفی کرد چرا که سیم بکسل های برند گوستاوولف دارای مقاومت کششی بسیار بالا، وزن کم و همچنین کیفیت ساخت می باشد.
  • سیم بکسل کیس وایر کره: از مزایای استفاده از سیم بکسل کیس وایر می توان به طول عمر بالای متریال این برند اشاره کرد.
  • سیم بکسل الفانت کره: سیم یکسل الفانت یکی دیگر از برند های سیم بکسل مطرح در زمینه تکنولوژی آسانسور است که از دیگر برند های مطرح ساخت کشور کره جنوبی می باشد، سیم بکسل الفانت کره علاوه بر خاصیت انعطاف پذیری بالا دارای مقاومت کششی زیادی نیز می باشد.

قیمت انواع سیم بکسل آسانسور

برای مشاهده و اطلاع از قیمت های سیم بکسل آسانسور، با در نظر گرفتن نوع متریال، برند و نمره سیم بکسل می تواند با کارشناسان ما در تکنوناطا تماس بگیرید و سیم بکسل انتخابی خود را در ابعاد و اندازه مورد نیاز در نظر بگیرید، مشاورین ما آماده خدمات رسانی به شما و راهنمایی شما در این زمینه هستند.

سیم بکسل آسانسور مهمترین قطعه مکانیکی سیستم آسانسور ها به شمار می روند که انتخاب یک سیم بکسل با معیار هایی که در این مقاله ذکر شده بسیار مهم تلقی می شود، برای انتخاب و تجهیز ساختمان به سیستم آسانسوری با ایمنی بالا پیشنهاد میکنیم تا با متخصصین ما در تکنوناطا تماس بگیرید، تیم متخصص و با تجربه‌ی شرکت تکنوناطا در زمینه طراحی، نصب، سرویس و نگهداری پله‌های برقی فعالیت می‌کند، و تضمین می‌کند که نیازهای شما بطور کامل برطرف شده است. برای اطلاعات بیشتر و هماهنگی با تیم فنی تکنوناطا، با شماره 02188766739 تماس حاصل فرمایید.

ادمین تکنوناطا
نظرات کاربران
نگار
۱۴۰۲/۴/۱۸

خیلی جامع و کامل بود

Maziar
۱۴۰۲/۴/۱۳

اطلاعات مقالتون خیلی کامل و مفید بود.

Mohammad
۱۴۰۲/۴/۱۳

من فکر با اینکه چندسالیه در صنعت آسانسور کار می کنم ولی فکر می کردم که سیم بکسل 8 رشته مغزی برای آسانسورهای با ارتفاع 50 متر به بالا استفاده میشه.

ارسال نظر
ارسال

دسته بندی ها

آخرین مطالب

فتوسل آسانسور و کاربرد های آن

سنسور چشمی یا فتوسل آسانسور یک قطعه الکترونیکی است که به عنوان یک حسگر برای جلوگیری از بسته شدن در هنگامی که شیئی یا فردی در بین در قرار دارد عمل می کند

فتوسل آسانسور و کاربرد های آن

بررسی آسانسور بدون چاله

آسانسور های بدون چاله، به جهت فضای کمی که اشغال میکنند، گزینه ای مناسب برای ساختمان هایی با متراژ کم میباشند.

بررسی آسانسور بدون چاله

نکات ایمنی در پله برقی

در زمان استفاده از پله برقی مانند هر وسیله برقی دیگر، باید به نکاتی توجه داشته باشید تا دچار دردسر و خطر نشوید.

نکات ایمنی در پله برقی

موارد ایمنی در آسانسور

خطراتی همواره در زمان استفاده از آسانسور میتوانند سلامت کاربران را به خطر بیندازند، اما با استفاده درست از آسانسور میتوانید ایمنی خود را تضمین کنید.

موارد ایمنی در آسانسور

آشنایی با انواع پله برقی

انواع پله برقی باتوجه به فرم ساختمان و کاربرد آنها طراحی و اجرا میشوند.

آشنایی با انواع پله برقی
شرکت تکنوناطا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید