خانهوبلاگآموزشروش های قفل کردن آسانسور

آموزش

۱۴۰۲/۸/۲۲
12050
روش های قفل کردن آسانسور

روش های قفل کردن آسانسور

برای قفل کردن آسانسور، روش های مختلفی پیش روی شما خواهد بود که با شناخت روش های قفل آسانسور و شناخت عملکرد آن میتوانید بهترین روش را انتخاب کنید.

قفل آسانسور یکی از اجزای مهم و کاربردی در آسانسور تلقی می شود که کاربرد آن در مواقع ضروری مانند بروز نقص فنی در سیستم آسانسوری، خرابی آسانسور، در هنگام سرویس و یا تعمیر آسانسور و همچنین تعویض قطعات آن کاربرد دارد و عدم قفل آن در موارد ذکر شده می تواند سبب بروز اتفاقات خطر آفرین برای ساکنین ساختمان و همچنین ایرادات زیان آور برای افراد ساختمان و یا مالک شود.

به همین خاطر قفل آسانسور کاربرد های بسیاری دارد که استفاده ی درست از آن به هنگام شرایط ذکر شده سبب حفظ ایمنی ساکنین و نصاب آسانسور خواهد شد؛ به علت مهم بودن کاربرد قفل آسانسور قانونی در این باره ثبت شده است که همه ی آسانسور های پیشرفته و دارای سیستم مدرن باید به قفل آسانسور مجهز باشند، زیرا در شرایط اضطراری ذکر شده تعمیرکار آسانسور و یا مامور آتش نشانی می تواند با قفل کردن آسانسور به واسطه ی قفل تعبیه شده، افراد را از استفاده ی آسانسور برای حفظ امنیت و جان کاربران منع کند؛ از آنجایی که قفل آسانسور و یادگیری استفاده از آن به هنگام بروز خطر و یا شرایط اضطراری بسیار اهمیت دارد، قصد داریم در این مقاله از تکنوناطا به بررسی نحوه ی قفل آسانسور و شرایط آن بپردازیم.

چگونگی قفل کردن آسانسور

چگونه می توانیم آسانسور را قفل کنیم؟ آسانسور های پیشرفته ای که امروزه در صنعت ساختمان وجود دارند، با چندین روش مختلف قفل می شوند، که هر کدام شرایط مختص به خود را دارند، شما با شناخت روش های قفل آسانسور میتوانید بهترین روش را انتخاب کنید. در ادامه به نحوه آموزش روش های مختلف قفل آسانسور و شرایط آن میپردازیم.

انواع روش های قفل کردن آسانسور

قفل آسانسور با استفاده از کلید روشن و خاموش در آسانسور

استفاده از کلید ON/OFF در آسانسور یکی از ساده ترین روش های قفل آسانسور است که در صورت پیشرفته بودن آسانسور می توانید از آن استفاده کنید؛ در نتیجه این روش قفل تنها برای برخی از انواع آسانسور کاربرد خواهد داشت. با زدن دکمه OFF و یا خاموش در آسانسور می توانید از حرکت آسانسور به طبقات جلوگیری کنید. دقت کنید که این روش، یک روش قفل موقت است و افراد دیگر می توانند با تنظیم دکمه آسانسور بر روی ON یا روشن از آسانسور استفاده کنند‌. به همین خاطر در هنگام سرویس آسانسور و یا تعمیر و تعویض قطعات جانبی آسانسور، این روش قفل توصیه نمی شود.

استفاده از قفل دستی در آسانسور به منظور قفل کردن آسانسور

اگر آسانسور ساختمان به صورت دستی قفل شود، می توانید از این روش استفاده کنید، توجه داشته باشید که در صورت قفل آسانسور به صورت دستی، هیچ یک از افراد دیگر در ساختمان نمی توانند دوباره قفل را راه اندازی کنند؛ پس این روش میتواند روش مناسبی در هنگام سرویس آسانسور و رفع خرابی آن باشد.

قفل آسانسور به وسیله ی استفاده از سوئیچ

در اکثر آسانسور های موجود در صنعت ساختمان، سوئیچی تعبیه شده که با استفاده از آن می توانید آسانسور را خاموش و یا روش کنید؛ از کاربرد های دیگر این سوئیچ می توان به قفل کردن آسانسور، عدم حرکت در طبقات و یا حتی محدودیت توقف در طبقات اشاره کرد. که این روش از کاربردی ترین روش های قفل آسانسور میباشد. کلید سوئیچ آسانسور در اختیار مدیر ساختمان و یا سرویس کاران آسانسور است که در هنگام بروز حادثه و یا شرایط اضطراری می توان از آن استفاده کرد.

قفل آسانسور به واسطه ی کلید آسانسور

به هنگام انجام سرویس های دوره ای توسط تعمیرکار آسانسور و یا تعویض قطعات جانبی آسانسور، بسیار مهم است که آسانسور حرکتی نداشته باشد چرا که حرکت آسانسور می تواند سبب بروز مشکلات خطر آفرین برای افراد و یا نصاب آسانسور شود، همچنین در شرایط اضطراری مانند آتش گرفتگی و یا خرابی سیم بکسل آسانسور، کسی نباید از آسانسور استفاده کند؛ به همین خاطر در صورتی که سیستم آسانسوری ساختمان به قفل مجهز نباشد، بعد از هماهنگی با متخصص آسانسور می توانید توسط کلید آسانسور، حرکت آسانسور را متوقف کرده و یا افراد ساختمان را در استفاده از آسانسور منع کنید. کلید آسانسور به طور معمول در اختیار لابی من، مدیر ساختمان، سرویس کار آسانسور و یا سرایدار ساختمان می باشد.

قفل آسانسور به واسطه ی قفل درب لولایی آسانسور

از روش های دیگری که می توانید برای قفل کردن آسانسور انجام دهید، قفل کردن آسانسور به واسطه ی قفل درب لولایی آسانسور می باشد که باعث توقف در حرکت آسانسور و همچنین باز نشدن درب آسانسور در طبقات خواهد شد، در این روش افراد موفق به باز کردن درب آسانسور نخواهند شد و قفل آسانسور سبب منع استفاده ساکنین از آسانسور خواهد شد.

قفل آسانسور به واسطه ی قطع برق از طریق جعبه فرمان آسانسور

با توجه به اینکه این روش، روش امنی برای قطع آسانسور به هنگام حرکت محسوب نمیشود، ولی شما می توانید در مواقع ضروری از این روش با کمک و مشاوره متخصص آسانسور استفاده کنید، دقت داشته باشید که اگر فردی هستید که آشنایی با هیچ یک از مسائل مرتبط با آسانسور و یا تابلو فرمان آسانسور را ندارید، به هیچ وجه از این امکان در آسانسور استفاده نکنید؛ چرا که ممکن است افرادی در حال استفاده از آسانسور باشند و یا درب آسانسور باز باشد و یا در مواقعی نیز آسانسور در حال حرکت باشد.

علاوه بر قطع برق به واسطه ی جعبه فرمان، می توان از تابلو فرمان آسانسور برای قطع برق آسانسور به مدت کم کمک گرفت. در این روش بلافاصله بعد از قطع برق از طریق تابلو فرمان آسانسور، برق متصل به موتور آسانسور را قطع خواهد شد؛ این روش به شما این امکان را می دهد که آسانسور بعد از چند ثانیه از حرکت خود بایستاد.

توقف آسانسور در طبقات مشخص

قفل آسانسور و متوقف کردن آسانسور در طبقات مشخص

در برخی از آسانسور های موجود در صنعت ساختمان، شما می توانید به وسیله ی کلید موجود در کابین آسانسور، آسانسور را از حرکت به سایر طبقات متوقف کنید و در طبقه ی خاصی از ساختمان، کابین آسانسور را متوقف کنید؛ بهتر است برای انجام این مورد از یک متخصص آسانسور کمک بگیرید؛ تکنسین آسانسور به تمام نکات ایمنی این کار آشنا بوده و میتواند با ایمنی کامل شما را در این زمینه راهنمایی کند.

جلوگیری از توقف آسانسور در طبقات

چگونه آسانسور را قفل کنیم تا به طبقات دیگر نرود؟ طبق استاندارد های نظارتی بر روی سیستم های آسانسوری، تمامی آسانسور های مرتبط پس از سال ۲۰۰۹ باید مجهز به قفل درب آسانسور باشند، به این خاطر که در شرایط اضطراری بتوان از آن برای جابجایی آتش نشانان و یا ... استفاده کرد؛حال سوال پیش می آید که در صورت بروز شرایط اضطراری چگونه، آسانسور را قفل کنیم؟

  • استفاده از کلید خاموش روشن آسانسور
  • قطع جعبه برق آسانسور
  • قطع تابلو فرمان آسانسور

باید در نظر داشت که تا حد امکان در بروز شرایط اضطراری، ابتدا از متخصص و تکنسین آسانسور و یا مدیر ساختمان برای قفل کردن آسانسور کمک بگیرید و در صورت عدم امکان، این کار را به فرد دیگری با رعایت نکات ایمنی مرتبط با آسانسور و ساختمان در نظر بگیرید. روش دیگر برای توقف آسانسور، استفاده از کلید خاموش و روشن آسانسور است که این روش برای آسانسور های قدیمی تر و فاقد قفل آسانسور پیشنهاد میشود.

همچنین اگر قصد خاموش شدن آسانسور در طبقه ی به خصوصی را دارید می توانید برق آسانسور را از قسمت مورد نظر به صورت جداگانه قطع کنید.

برای قفل کردن آسانسور از چه کسی می توانیم کمک یا مشاوره دریافت کنیم؟ در شرکت تکنوناطا، تیمی از متخصین کاملا حرفه ای و مجرب را در اختیار داریم که پس از نصب آسانسور، دریافت استاندارد و بیمه مسئولیت آسانسور، مسئولیت کامل سرویس و نگهداری آن را نیز بر عهده خواهد گرفت. شما می توانید با تماس با مشاورین ما از هزینه سرویس دوره‌ای آسانسور اطلاع کسب کنید . در صورت نیاز، سرویس‌کار مجرب به ساختمان شما اعزام شده و وضعیت آسانسور شمارا برای سرویس و نگهداری دوره‌ای بررسی می‌کند.

ادمین تکنوناطا
نظرات کاربران
ارسال نظر
ارسال

دسته بندی ها

آخرین مطالب

شیارهای کف پله برقی

شیار های کف پله برقی با هدفی خاص به این صورت طراحی و تولید شده اند؛ هدف از طراحی این شیارها ایجاد امنیت بیشتر کاربران میباشد.

شیارهای کف پله برقی

عجیب ترین پله برقی های دنیا

برخی از پله برقی هایی که ساخته شده اند لقب عجیب ترین پله برقی های دنیا را به خود گرفته اند.

عجیب ترین پله برقی های دنیا

وزنه تعادل آسانسور و کاربرد آن

وزنه تعادل آسانسور ازجمله قطعات اصلی آسانسور بشمار میرود.

وزنه تعادل آسانسور و کاربرد آن

نظافت پله برقی

پله برقی ازجمله وسیله هایی است که در روز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و باتوجه به این موضوع احتیاج به نظافت خواهد داشت.

نظافت پله برقی

استفاده اصولی از پله برقی

پله برقی ها، همانند تمام وسیله های الکترونیکی، دارای استهلاک است؛ علاوه بر نگهداری مناسب، نحوه استفاده درست از پله برقی میتواند تاثیر بسزایی در طول عمر پله برقی ها داشته باشد.

استفاده اصولی از پله برقی
شرکت تکنوناطا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید