خانهوبلاگتکنومگمعرفی کابین آسانسور و انواع آن

تکنومگ

۱۴۰۲/۶/۲۲
3492
معرفی کابین آسانسور و انواع آن

معرفی کابین آسانسور و انواع آن

کابین آسانسور را می‌توان یکی از مهم‌ترین المان های آسانسور به جهت ایمنی کاربران دانست. متریال مورد استفاده در کابین آسانسور باتوجه به کاربری آسانسور مشخص میشود.

همگی ما روزانه بارها از آسانسور منزل و یا محل کارمان استفاده می‌کنیم، اولین چیزی که در مواجهه با ورود و یا خروج به ساختمان با آن مواجه می‌شویم، کابین و یا اتاقک آسانسور است. در واقع به اولین قسمت از آسانسور که در هنگام سوار شدن با آن مواجه می‌شویم، کابین و یا به اصطلاح، اتاقک آسانسور می‌گویند. در طراحی آسانسور کابین آسانسور نقش مهم و اساسی را ایفا می کند.

آشنایی با کابین آسانسور

کابین‌های آسانسور بسته به نوع کابین و کاربری آسانسورها، دارای ابعادی مشخص بوده که برحسب نوع کاربری، تعداد نفرات، نوع ساختمان مربوطه ابعاد کابین‌های آسانسور متفاوت خواهند بود. از مهم‌ترین معیار انتخاب ابعاد کابین آسانسور می‌توان به ظرفیت رفت و آمدی ساختمان اشاره کرد، زیرا تعداد ظرفیت آسانسور یکی از مهم‌ترین معیار انتخابی و اصلی‌ترین فاکتور تعیین کننده ابعاد آسانسور است. کابین آسانسور در انواع و ابعاد استانداردی طراحی و ساخته می‌شوند.

معیار های انتخاب کابین آسانسور

همگی ما روزانه چندین بار از آسانسور برای رفت و آمد بین طبقات استفاده می‌کنیم و باید گفت اولین معیاری که برای کاربران و استفاده کنندگان آسانسور اهمیت بالایی دارد، امنیت آن است، بسیاری از افراد هنگامی که به ساختمان های قدیمی می روند، با دیدن کابین اسانسور و قدیمی بودن آن ترسیده و از سوار شدن آن خودداری می کنند. حتی آسانسور برج ایفل که از برج های قدیمی جان است، به صورت ماهیانه سرویس می شود.

معرفی کامل و دقیق انواع کابین آسانسور به همراه کاربرد دقیق کابین آسانسور

کابین آسانسور در واقع اتاقک و محفظه‌ی جابجا شونده بین طبقات ساختمان است که به بالا و یا پایین جابجا می‌شود، به همین علت برای کاربران آسانسور امنیت و ایمنی این اتاقک بسیار حائز اهمیت است؛ خیلی از افراد نیز به جهت اتفاقات ناخوشایند و یا فیلم‌ها و ویدیوهای ناخوشایندی که از اتفاقات آسانسور دیده‌اند، ممکن است ترس به خصوصی از کابین‌های آسانسور و یا سیستم مربوطه به آن داشته باشند، اینجاست که اهمیت ایمنی کابین آسانسور و حفظ امنیت کاربر مشخص می‌شود.

از دیگر معیارهای انتخاب کابین آسانسور می‌توان به کیفیت کابین آسانسور، جنس متریال کابین، طراحی داخلی کابین آسانسور و ابعاد و ظرفیت آن اشاره کرد.

اجزا کابین آسانسور

اجزا اصلی کابین آسانسور، شامل طرح داخل کابین آسانسور و المان های متعددی دیگر می شود اما مهمترین المان های یک کابین آسانسور مدرن را می‌توان در سه دسته اصلی معرفی کرد:

  • کف
  • بدنه
  • چارچوب

در واقع کابین آسانسور با در کنار هم قرار گرفتن این سه قسمت تشکیل می‌شود؛ و دیگر اجزای تشکیل دهنده‌ی آسانسور، تجهیزات جانبی داخلی کابین هستند که در بخش طراحی و نگهداری آسانسور به آن ها توجه می شود، که ازجمله تجهیزات جانبی آسانسور می‌توان به سیستم امنیتی، دوربین و صفحه کلیدهای آسانسور اشاره کرد.

اجزا کابین آسانسور به همراه تمامی امکانات لازمه برای کابین آسانسور لاکچری

انواع کابین آسانسور

کابین های آسانسور دارای انواع متنوعی هستند که با توجه به کاربرد، متریال و جنس بدنه، طراحی داخلی کابین و نوع درب آسانسور متفاوت اند. با تکنوناطا همراه باشید تا شما را با انواع کابین آسانسور آشنا کنیم. انواع آسانسور هنگام خرید آسانسور را می‌توان به دو دسته‌ی اصلی تقسیم کرد.

  • تمام کابین‌دار
  • نیمه کابین

آسانسورهای نیمه کابین

در کاربری‌های باربری به عنوان بالابر استفاده می‌شوند و نمی‌توان به عنوان آسانسور برای جابجایی طبقات از آنها استفاده کرد؛ همچنین آسانسورهای نیمه کابین از امنیت پایینی برخوردار بوده و ساختار آن تشکیل شده از دیوارهای نرده‌ای مانند و یک کفی مش طور است، که به عنوان بالابرنده مصالح ساختمانی، بار و اثاثیه از آن استفاده می‌شود. اما به صورت عمومی ظرفیت کابین آسانسور های نیمه کابین به نسبت بالاتر بوده و ابعاد اتاقک آسانسور گسترده است.

آسانسورهای تمام کابین

یکی دیگر از انواع آسانسورها هستند که روزانه با آنها سرو کار داریم. آسانسورهای تمام کابین، آسانسورهایی هستند که در ساختمان‌ها مسکونی و یا اداری قرار داشته و مورد استفاده روزانه کاربرین ساختمان قرار می‌گیرند، آسانسورهای تمام کابین بر حسب نوع سرویس و برند استفاده شده نسبت به آسانسورهای نیمه کابین امنیت بالاتری دارند، برای این نوع از آسانسور تزیین داخل کابین آسانسور در هنگامی طراحی آسانسور مهم می باشد؛ چرا که بیشتر افراد دوست دارند کابین آسانسور لاکچری را داشته باشند.

انواع کابین آسانسور از لحاظ کاربرد

از دیگر انواع کابین آسانسور می‌توان به تقسیم‌بندی آسانسورها از لحاظ کاربرد اشاره کرد. کابین‌های مورد استفاده در آسانسورها بر حسب کاربری ساختمان و کاربرد آن به کار می‌رود. همچنین ابعاد این مدل کابین‌ها بر اساس کاربری ساختمان، کاربرد آسانسور و ساختار آن مشخص می‌شوند، این مدل کابین‌ها بر اساس نوع کاربری ساختمان عبارتند از:

که هر کدام از این کابین‌ها دارای کاربرد به‌خصوص و ابعاد مختص به خود بر حسب کاربری افراد استفاده کننده و یا نوع کاربری هستند.

انواع اتاقک آسانسور از لحاظ درب

نحوه باز و بسته شدن درب کابین آسانسور یکی از موارد تعیین کننده‌ی نوع آن است که باعث تفکیک آن با دیگر کابین‌های آسانسور می‌شود. ممکن است برای شما سوال باشد که نحوه باز و بسته شدن درب آسانسور چطور می‌تواند در نوع کابین آن و یا چارچوب اتاقک کابین تاثیر گذار باشد؟ درب‌های آسانسور به چندین مدل باز می‌شوند، برخی از این درب‌ها به صورت اتوماتیک هستند و برخی دیگر از نوع نیمه اتوماتیک و یا درب طبقه هستند.

کابین های آسانسور با مدل درب اتوماتیک، بطور خودکار باز شده و کابین‌های آسانسور با مدل درب طبقه مانند، درب عادی به صورت دستی باز و بسته می‌شوند و دربی لولایی مانند دارند این نوع از کابین آسانسور به نسبت قدیمی بوده و شما می توانید در هنگام بازسازی آسانسور آن را عوض کنید. در نهایت باید گفت که نوع درب کابین آسانسور نیز بر روی قیمت‌گذاری کابین تاثیر بالایی دارد.

انواع متریال کابین آسانسور و کاربرد آنها

انواع کابین آسانسور از لحاظ متریال

متریال مورد استفاده در کابین آسانسور را میتوان از دیگر معیارهای تنوع بندی در کابین‌های آسانسور دانست؛ جنس کابین‌های آسانسور می‌تواند در انواع مختلفی مانند تمام استیل، گالوانیزه و زد زنگ، شیشه‌ای، فرمیکا و... باشد که هر کدام از این نوع کابین‌ها دارای مقاومت متفاوت هستند و باتوجه به کاربری ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در ادامه به توضیحی مختصر درمورد انواع متریال مورد استفاده در کابین آسانسور اشاره کرده‌ایم.

کابین آسانسور از جنس استیل

یکی از معمولی‌ترین جنس‌های به کار رفته در کابین آسانسور، جنس استیل می‌باشد که انتخاب کارفرماها و مشتریان بسیاری است؛ کابین آسانسورهای جنس استیل دارای مقاومت و همچنین ماندگاری بالایی در برابر رطوبت هستند. کابین آسانسورهای استیل به دلیل ویژگی‌های برتری که دارند، نسبت به دیگر کابین‌ها قیمت بالاتری دارند. کابین آسانسورهای استیل در انواع ساختمان‌ها با کاربری متفاوت اداری، مسکونی و... کاربرد دارد.

کابین آسانسور از جنس شیشه ای

این مدل کابین آسانسورها در ساختمان‌های بلند و برج‌های مسکونی و تجاری کاربرد دارد؛ کابین‌های شیشه‌ای به علت دید پانارومایی که در هنگام بالارفتن ایجاد می‌کنند دارای زیبایی چشم گیری هستند و به این کابین‌ها، کابین‌های پاناروما نیز می‌گویند.

همچنین کابین آسانسورهای شیشه‌ای بسیار لوکس هستند و به همین خاطر در ساختمان‌های لوکس با ویوی زیبا استفاده می‌شوند، ناگفته نماند بسیاری از افراد قادر به استفاده از این مدل کابین آسانسورها به علت ترس از اتفاقات احتمالی نیستند.

کابین آسانسور از جنس فرمیکا

یکی دیگر از جنس‌های معمولی که در کابین‌های آسانسور استفاده می‌شود، کابین‌های آسانسور از جنس فرمیکا هستند که طراحی‌های زیبایی دارند؛ کابین‌های آسانسور فرمیکا دارای پوشش داخلی فرم مانندی هستند که شباهت زیادی با ساختار کابین‌های جنس ام دی اف دارند؛ کابین‌های آسانسور با جنس فرمیکا نسبت به کابین‌های دیگر قیمت کمتری دارند.

آسانسورها دارای سیستم پیچیده و اجزای متنوع بسیار زیادی هستند که مانند چرخ دنده هرکدام وظیفه‌ی مختص به خود را دارند؛ یکی از این قطعات، کابین آسانسور است که ازجمله اصلی‌ترین قطعات و مهم‌ترین بخش از یک آسانسور را تشکیل می‌دهد؛ این قطعه‌ی مهم به خودی خود دارای جزئیات بالا و تجهیزات جانبی بسیاری است که در این مقاله به تک تک آن اشاره کردیم.

جهت دریافت خدمات آسانسور و یا نصب آسانسور می‌توانید به سایت تکنوناطا مراجعه نمایید. تیم متخصص و با تجربه‌ی شرکت تکنوناطا در زمینه طراحی، نصب، سرویس و نگهداری پله‌های برقی نیز فعالیت می‌کند، و تضمین می‌دهد که نیازهای شما بطور کامل برطرف شده است. برای اطلاعات بیشتر و هماهنگی با تیم فنی تکنوناطا، با شماره 02188766739 تماس حاصل فرمایید.

عوامل تاثیر گذار در قیمت گذاری کابین آسانسور

کابین های آسانسور دارای قیمت‌های متنوعی هستند، که حتی اگر ابعاد دو آسانسور یکی باشد ممکن است قیمت‌های متفاوتی با یکدیگر داشته باشند؛ هنگامی که نگاهی به قیمت کابین آسانسور می‌اندازید شاید برای شما نیز سوال پیش بیاید که این قیمت‌ها چگونه تعیین می‌شوند و چه عواملی بر روی قیمت کابین آسانسور می‌توانند تاثیر گذار باشند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم، در وهله‌ی اول متریال و جنس ساخته شده‌ی بدنه‌ی خارجی کابین آسانسور در تعیین قیمت گذاری آن بسیار تاثیر گذار است، کابین‌های آسانسور جنس‌های متنوعی دارند که از جمله متریال‌های کابین آسانسور می‌توان به متریال استیل، شیشه‌ای، فرمیکا و انواع متریال‌های وارداتی اشاره کرد.

ناگفته نماند که علاوه‌بر جنس کابین آسانسور و نوع متریال استفاده شده، طراحی داخلی آسانسور، تعداد طبقات ساختمان، ظرفیت کابین آسانسور و... در قیمت‌گذاری کابین آسانسور تاثیرگذار هستند.

عناصر بسیار دیگری نیز می‌تواند در قیمت کابین آسانسور تعیین کننده باشند، برای مثال در برخی از کابین‌ها امکاناتی مانند طراحی داخلی خاص، نورپردازی، سنسورهای خاص مرتبط با حضور افراد و بطور خلاصه نحوه‌ی طراحی خاص کابین را می‌توان از دیگر عوامل تاثیر گذار در قیمت کابین آسانسور دانست.

همچنین زیباسازی کابین آسانسور و یا طراحی کابین آسانسور در سبک‌های خاص نیز در قیمت گذاری آن و ارزش ساختمان تاثیری بسزایی دارند.معمولا آسانسورهایی با متریال استیل و شیشه، با طراحی خاص و سبک کلاسیک قیمت بالاتری به نسبت دیگر کابین‌های آسانسور دارند.

ادمین تکنوناطا
نظرات کاربران
غلام
۱۴۰۲/۶/۲۲

پس با این اوصاف متریال فرمیکا زیاد برای آسانسور خوب نیست

امید
۱۴۰۲/۶/۲۲

آسانسور شیشه یا همون پانوراما رو من تو پاساژ ها دیدم مگامال اکباتان هم داره

ارسال نظر
ارسال

دسته بندی ها

آخرین مطالب

فتوسل آسانسور و کاربرد های آن

سنسور چشمی یا فتوسل آسانسور یک قطعه الکترونیکی است که به عنوان یک حسگر برای جلوگیری از بسته شدن در هنگامی که شیئی یا فردی در بین در قرار دارد عمل می کند

فتوسل آسانسور و کاربرد های آن

بررسی آسانسور بدون چاله

آسانسور های بدون چاله، به جهت فضای کمی که اشغال میکنند، گزینه ای مناسب برای ساختمان هایی با متراژ کم میباشند.

بررسی آسانسور بدون چاله

نکات ایمنی در پله برقی

در زمان استفاده از پله برقی مانند هر وسیله برقی دیگر، باید به نکاتی توجه داشته باشید تا دچار دردسر و خطر نشوید.

نکات ایمنی در پله برقی

موارد ایمنی در آسانسور

خطراتی همواره در زمان استفاده از آسانسور میتوانند سلامت کاربران را به خطر بیندازند، اما با استفاده درست از آسانسور میتوانید ایمنی خود را تضمین کنید.

موارد ایمنی در آسانسور

آشنایی با انواع پله برقی

انواع پله برقی باتوجه به فرم ساختمان و کاربرد آنها طراحی و اجرا میشوند.

آشنایی با انواع پله برقی
شرکت تکنوناطا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید